Rødkål og kaninrullepølse

Så er der gang i julegryderne!
Jeg har i går aftes kogt rødkål af et rødkålshoved på 1,7 kg og det fyldte en 3,6 L gryde til kanten da jeg satte det på blusset, der skal kun være til 6 mennesker så jeg tror der er rigeligt. Jeg kan se på opskriften fra sidste år at jeg ville komme æbler i, men jeg fik vist ikke læst den ordenligt igennem før jeg gik i gang, for det kom der ikke i... Jeg satser på at huske det til næste år...
I øvrigt får man ufattelige lilla hænder af rødkål, men hvis man går ud og lægger fliser lige bagefter (cement=basisk) bliver de knald turkis lyseblå.

Hjemmelavet kaninrullepølse 2
Jeg havde med vilje gemt de sidste 2 kaniner, vi manglede at slagte, til julefrokostens lidt specielle indslag: Kaninrullepølse.
Sidste gang jeg lavede (og første i øvrigt) kaninrullepølse, var det en spontant idé, men denne gang var det mere planlagt, så da de blev slagtet, blev de skåret op langs rygsøjlen og indvoldene blev taget ud. Så var det nemt at tage hele slaget af samt den ene rygfilet, så der var et stort stykke. Den anden rygfilet skar jeg i tynde fileter og lagde ovenpå slaget sammen med en god portion fedt.
Det er en fordel at slagte kaninerne her i decemberkulden, hvis de skal bruges til rullepølse, da de har sat godt med spæk: 400 g totalt rent fedt fra 2 hunkaniner, bare tænk på den fedtafgift vi har sparet :)
Opskriften er som sidst, men jeg har kommet meget mere krydderier i, den har fået et ordenligt drys, og kogelagen kommer også til at få flere krydderier og mere salt, for at rullepølse ikke bliver helt udvandet under kogningen.
Jeg har lavet en med og en uden persille, for at se om den bliver alt for kedelig uden persille. Jeg havde kun 3 blade husblad tilbage, så jeg håber fyldet bliver derinde.
Slaget lå ½ dag i saltlage før den blev krydret og jeg planlægger at koge den i morgen, så den ligger ½-1 dag i saltlage med krydderier.
Ingredienserne til julefrokostens kaninrullepølse
Et helt kaninslag med den ene rygfilet i et stykke
To små kaninrullepølser, en med og en uden persille

Etiketter: ,