Kaninrullepølse

I år har jeg eksperimenteret lidt med en lidt anderledes rullepølseopskrift, en kaninrullepølse!

Kaninrullepølse på rugbrød

Sidste år lavede jeg min første hjemmelavet rullepølse som blev ret så hård og lidt tør, så det er nok lidt vovet allerede at eksperimentere inden jeg har de basale rullepølseteknikker på plads, men jeg vover pelsen og springer ud i det! Det værste der kan ske er at jeg skal prøve igen, og det er jo ikke så værst trods alt :)
En kanin er meget mager, men der var lidt sul på de 2 hanner vi slagtede, så der var til et par striber fedt, men jeg går ud fra man kan spæde op med svinefedt. Det her var en af de der impuls-rullepølser, så slagteren havde ikke åbent...

For at prøve at modvirke at den skal blive tør, har jeg prøvet en anden kogemetode + jeg har lagt den i en pose med noget af kogelagen ned i pressen, så den kan optage alt den væske den vil.
Men jeg tror stadig jeg har presset den for hårdt, selvom jeg ikke lukkede den helt og den blev alligevel lidt tør.

Udskæringen fra kaninerne
Jeg har taget slaget fra 2 kaniner + rygfileterne fra den ene, som jeg har skåret næsten igennem og banket ud for at få dem lidt flade.
Da vi sprætter maven op på dem når vi slagter (og dette som sagt ikke var en planlagt rullepølse) bliver slaget delt i 2, hvor hvis man sprætter dem op i siden kan man opnå et helt og større slag, hvilket kan anbefales for det er ret svært at rulle.
Den kanin hvor jeg også tog rygstykkerne fra, skar jeg videre fra slaget langs ribbenene og rygsøjlen, så det blev til et sammenhængende stykke, se billede 2. På billede 1 har jeg lige løsnet kødet om ribbenene og skal til at skære slaget af.

Billede 1: Kødet løsnet fra ribbenene
Billede 2: Rygfileten løsnes fra ryggraden
Resultatet: 2 delte slag, 1 med rygfileter samt en håndfuld fedt

Kaninrullepølse
1 kg kød, slaget fra 2 kaniner + rygfileterne fra 1 kanin
70 g løg
2 fed hvidløg 
4 husblas
½ tsk allehånde
1 knsp nelliker
1 spsk salt
Masser af peber
Masser af persille
Saltlage: 130 g salt, 1 tsk sukker, 8 dl vand
Kogelage: Vand så det dækker, persillestilke, 2 nelliker, ½ laurbærblad, 1 tsk peberkorn, 1 løg i kvarte, 1 gulerod delt i 3-4 stykker, samt en lille håndfuld af de der små hvidløg, som man bare ikke gider at pille fordi de er så små (de kommes i med 'papirskrællen')

Dag 1
Saltlagen laves.
Kødet spredes ud og dækkes med salt, løg, krydderier og husblas.
Den rulles sammen og kommes ned i lagen, jeg kom det hele i en frostpose.
Rullepølsen skal ligge i saltlagen i 1 døgn i køleskabet.

Brug gafler/kødnåle til at holde det hele samlet inden snørring

Snørret rullepølse

Rullepølse kommes i saltlage
Rullepølse i saltlage efter 1 døgn

Dag 2
Kogelagen laves og rullepølsen nedsænkes i den kogende lage og simrer i 1½-2 timer.
Der slukkes for blusset og rullepølsen bliver liggende i lagen i 1 time.
Den fiskes op og kommes i en rullepølsepresse eller en sandkageform med noget tungt over.
Så skal der bare låg på
NTS: Stadig lidt tør. Lyserød indeni men en grå kant, måske skal der mere salt i kogevandet. Dobbelt op på krydderierne, dog var pebermængde fin, det meste endte i kogevandet. 2 dage i saltlagen, ville måske gøre at krydderismagen sætter sig bedre i kødet. Ellers skal kødet saltes i 1 dag og så kommes krydderierne i og den rulles og ligger 1 dag...
Når kaninen skal slagtes, skal den åbnes i siden, så man får slaget i et helt stykke sammen med rygfileterne.
Men vigtigst af alt: Find kødnålene før du går i gang!

Julefrokost 2011: Se hvordan det gik her

Etiketter: , , ,