Hjemmelavet rugemaskine

Sidste år, begyndte jeg at samle stumper og dimser sammen, så vi kunne bygge en rugemaskine, som kan ruge æggene ud for os hvis hønsene ikke vil.
Da vi har været udsat for hønsetab pga. rovfugle, en løsgående hund samt nu også ræven, er det meget godt at have maskinen som reserve, den tror jeg ikke der er nogen der gider at spise. 
Selvom jeg synes det er meget hyggeligere at lade hønsene om det. 
Det gør mig ikke noget at de ikke lægger æg i den tid hvor de ruger og har kyllinger, vi får rigeligt med æg i forvejen, og jeg er ikke interesseret i at sælge æg pga. de regler der er sat op om at man skal købe godkendte produktionshøns og sende æg ind løbende til salmonellakontrol.
Men da det ikke er altid man kan regne med de ligger sig skruk når man vil have kyllinger, har vi så en rugemaskine nu.


Idéen bag rugemaskinen
Idéen er at man har en isoleret kasse som man varmer op til fjerkræsmavetemperatur, samt sørger for at der er den rette fugtighed til stede, ved hjælp af en skål vand.
For at imitere en høne/and/gås/lignende fjerkræ skal æggene vendes jævnligt og jeg har læst flere steder at de må hverken være for lidt eller for meget. 
Det er typisk 1 gang om dagen har jeg læst, men jeg har læst om en der kun gør det 3 gange i alt, så man skal nok bare vende dem lige så tilfældigt som hønen gør det. 
De skal ikke vendes fra dag 18, og der mener jeg også at hønen nærmest ikke rejser sig, for der begynder de så småt at pippe inde fra æggene.

Lufthuller i begge side
Hvorfor har du sat min vandskål der?

Til vores hjemmebyggede rugemaskine har vi brugt:
1 flamingokasse med låg 
    Indvendige mål: h 44 cm, b 44 cm, d 34 cm
    Vægtykkelse: 5 cm
En fatning med ledning (gerne med lysdæmper, så varmen kan reguleres let)
Glødepære, 60 Watt (afhænger af kassens isoleringsevne samt størrelse)
Lysdæmper (hvis man ikke har det skal man nok prøve sig frem med en 15W pære)
Termometer
Hygrometer
En rist til æggene
2 skåle vand
Evt. en computerblæser


Vi har valgt at sætte en rude i af plexiglas, så vi kan følge med når de klækker, uden vi skal åbne låget.
I siderne har vi boret lufthuller for at der kan komme ilt ind til æg og kyllinger.  Jeg har set flere der kun har lufthuller og vælger at lufte ud ved at fjerne låget et kvarters tid, den metode har vi også brugt, men man kan også med fordel montere en computerblæser i kassen, så der kommer ventilation, så tørrer kyllerne også hurtigt når det kommer ud af æggene.
For at opnå den rigtige fugtighed har jeg sat en skål vand ind, men når man skal op i de høje procenter til sidst, har jeg taget en våd klud og bredt ud på væggen for en større overflade, bunden af kluden er i en skål med vand.

Termometeret skal sættes i samme højde som æggene vil ligge og det samme bør ske med hygrometeret, men hvis der er blæser i bør dette ikke gøre nogen forskel hvor den står i kassen.

Da vi havde monteret det hele, testkørte vi den i et par dage for at opnå den rigtige temperatur samt fugtighed. Det tager lidt tid for den at stabilisere sig helt.
Til at starte med skal vi udruge hønseæg.

Målsætning (udfra div. info fundet på nettet):
Rugetid: 21 dage
Rugetemperatur: 37,5-38,5 C
Fugtighed, start: 40-50%
Fugtighed, når der er hul på 5% af æggene er : 75-80%


Æggene lægges med ca. samme afstand til pæren i centrum

Så er det bare at vente som en tålmodig rugehøne ville gøre det
Læs om lidt tanker jeg har haft om rugemaskinen: Blogindlæg

Læs om første kørsel: Blogindlæg
Læs om anden kørsel: Blogindlæg

Etiketter: , , ,