Rugemaskinen startet for 2. gang

Den 27. juli kom den hjemmebyggede rugemaskine i gang igen.
2. kørsel på rugemaskinen
Æggevalget
Jeg har samlet en masse æg ind og fokuseret mest på grunlæggerens, dernæst Orpingtonen og til sidst Isa æggene, alle (forhåbenligt) befrugtet af vores Maran hane.
Der er i alt 23 æg, hvoraf 11 er grunlægger, 8 er Orpington og 4 er Isa æg.

Jeg har kylet lysdæmperen ud. Da jeg valgte at sætte en 15W i og skrue op på fuld styrke blev den ved med at blinke, det kan muligvis skylde nogle af temperaturudsvingene ved den første kørsel.
Så nu skrottede jeg lysdæmperen og vil prøve at justere pæren i afstand til æggene i stedet.

Temperatur
Temperaturen var mere stabil end sidste gang, men jeg havde svært ved at holde den højere end 38,3C og mit mål var 38,5C.
Det er meget forskelligt hvilken temperatur folk anbefaler, men de ligger alle mellem 36,5-39C. Hvis man har for lav temperatur skulle man få en sen klækning og misdannede kyllinger.

Resultatet
Det blev til 3 (1 grøn, 2 Orp) levende kyllinger, 2 der prikkede hul men ikke kom ud og en der måtte aflives da den havde en revne bagi, hvor man kunne se indvoldene.
Det var en meget voldsom oplevelse at se den misdannede kylling og skulle aflive den. Selvom det også sker for folk med automatiske købte rugemaskiner, har det sat tanker i gang om jeg vil kunne tænde maskinen igen samt overhovedet ruge mekanisk.
Jeg synes selv jeg er afklaret med de dyr jeg afliver til mad eller pga. sygdom, men et dyr der lige har åbnet øjnene og ikke set verdenen endnu er, for mig, meget svært at aflive.
Rugemaskinen skal ikke tændes mere i år alligevel, men jeg vil tænke over om den skal startes til foråret hvis jeg mangler skrukhøns, som er grunden til jeg lavede den i første omgang.
Rugekassen bliver overvåget af min brors collie
.

Den første kylling
De 3 kyller i deres flyttekasse

Etiketter: ,