Bagtanker om rugemaskinen

Grunden til jeg har bygget en rugemaskine (se blogindlæg) er ikke nødvendigvis for at opnå 100% klækning og derfor har jeg valgt at bygge den billigst mulige rugemaskine (i hvert fald som jeg har set).
Da jeg hverken sælger æg eller kyllinger, men udelukkende har dem til eget forbrug (kød og æg) og gerne vil være selvforsynende, mangler jeg jo sådan set bare at forsyne mig selv med flere høns, når de gamle bliver spist. Og æg svømmer vi jo i, så i stedet for at fodre hønsene og hunden med dem (udover os selv), så ville det ikke være det store tab for os at have en lav klækkeprocent.

Økonomi
Rugemaskinen jeg har samlet, har ikke kostet mig en klink i merudgift, så det eneste jeg betaler for er strømmen.
Da den PT er sat i gang igen på en 15W pære er strømforbruget over 22 dage: 15W x 24 timer x 22 dage = 7920 W ~ 8 kW, hvilket svarer til ca. 16 kr pr. kørsel.
Hvis jeg alternativt skulle ud og købe daggamle kyllinger koster de billigste jeg har set 10-15 kr (typisk for blandinger eller produktionshøns).
Dvs. så længe jeg ruger 2 kyllinger ud pr. kørsel, har det kunne svare sig økonomisk, tidsmæssigt nok ikke da jeg jo holder øje med den, men det er jo en hobby og noget jeg har lyst til.

Den optimale rugemaskine
Jeg har kun en lille flok og ønsker ikke mange høns eller at begynde at sælge, bl.a. fordi det er krydsninger, så derfor har jeg valgt ikke at gå efter den mest driftsikre og dermed dyrere rugemaskine.
Men hvis jeg en dag vil avle racehøns med faste fodringe eller begynde at sælge daggl. kyllinger vil jeg vælge at optimere maskinen eller bygge en mere driftsikker.
Optimeringen kunne ske ved at købe en termostat for at sikre mig at temperaturen ikke skrider når jeg ikke ser det. Jeg har også set at folk har brugt kapillærrør fra gamle køleskabe, men jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer, så det skal jeg have læst op på/spurgt mig til råds.
Ellers skal varmekilden erstattes med en selvjusterende varmekilde (dvs. noget med indbygget termostat), evt. et flat varmetæppe/varmeplade så varmen bliver helt jævn i kassen.
For at få den jævne varme nu, lægger jeg æggene med samme afstand til glødepæren, men det er ikke helt nemt.
I øvrigt kunne man også bygge noget ventilation på, f.eks. en computerblæser, så man ikke skal lufte ud en gang om dagen.
Udover det kunne man måske lave en mere smart måde at holde fugten oppe, feks. ved en rille med vand hele vejen rundt indeni kassenhvor man så kan fylde vand på udefra, jeg mener jeg så en på fjerkrae.dk der havde lavet det.

Etiketter: , , ,