Brændenældesuppe

Det vælter op med brændenælder over det hele og inden jeg graver dem op, kan jeg lige nå at plukke lidt af dem først. Da vi havde suppedag sidst, besluttede jeg mig for at prøve at lave en fyldig brændenældesuppe, som blev delvist accepteret af den bedre halvdel, alle supper ryger heldigvis nemmere ned hos ham hvis der er brød til. Og der var heldigvis en rest af brændenældebrødet tilbage.
Det var en meget hurtig suppe og super billig, og så smagte den rigtig godt. Men det er ikke her man skal vælge den tarveligste bouillonterning.
Opskriften er inspireret af en opskrift jeg fandt på en rigtig spændende side om skovmad: Skoven i Skolen's skovmad
Brændenældesuppe med pocheret æg og brød til
Brændenældesuppe med kartofler
2 handskehåndfulde brændenældetoppe
1 løg, hakket
5 nye hvidløg med grøn top el. 2 fed hvidløg
4-5 kartofler i tern el. skiver
1 liter vand/fond
Boullion hvis man ikke har fond (jeg brugte andefond)
Smag til med salt


Brændenælderne skylles, skoldes og hakkes. Alt på nær væske kommes i en gryde med lidt olivenolie og får varmen. Vand med boullion/fond hældes på og det hele simre i et kvarters tid. 
For at det ikke blev for meget grøntsagsvand over det, prøvede jeg at pochere 2 æg nede i suppen, men jeg tror vi tager den uden æg næste gang, det var lidt spøjst når man nåede ind til blommen.
Det grønne, inden det får et bad

Etiketter: ,