Brændenældebrød

Skvalderkål og brændenælder vælter op af jorden på steder jeg dårlig nok kan huske de havde spredt sig til. Sidste år debuterede de i køkkenet og særligt skvalderkålspestoen var et hit. I år er de atter kommet indenfor i køkkenet og jeg har i dag skoldet nogle brændenælder og skvalderkål, finthakket dem og kommet dem i nogle flûtes til aftensmaden. 
Brændenælder og skvalderkål til et dejligt brød
Groft brændenældebrød 
5 dl lunt vand
½ pakke gær
1 spsk salt
1 kop havregryn
100 g hvedeklid
Hvedemel så det passer
1 dl skoldede og hakkede brændenælder og evt. skvalderkål

Det hele mixes sammen med en ske til en klistret dej (husk at havregrynene suger vand i løbet af hævetiden) og hæver i skålen til dobbelt størrelse. Der tilsættes lidt mere mel og der æltes til en fastere dej og dejen formes til enten flûtes eller kommes i en rugbrødsform og efterhæver så de får lidt størrelse.
Jeg synes man får et bedre brød hvis alt mixes (på nær urter) til en meget våd dej og står en times tid på køkkenbordet og vågner, så kommer jeg den på køl natten over og tager den ud når jeg kommer hjem fra arbejde og kommer urter i og ælter den fast og former den. Nu skal den så have varmen og vågne så efterhævningen tager lidt tid, men det plejer at passe fint hvis jeg gør det når jeg kommer ind af døren.
Krummen bliver saftigere og luftigere ved man laver en varm-kold-varm hævning.
Pensl med en olie-vand blanding og bag ved 225C til brødet er gylden og laver en hul lyd.
Brændenældeflûtes klar til ovnen

Etiketter: , ,