Sommerkanin med broccoli og hvidløg

I dag lavede jeg en meget sommerlig kaninret i ovnen med friske broccoli og hvidløg fra haven. Det smager altså lige en tand bedre, når man ved det er ens egne grøntsager og kød der kommer på bordet.
Løvstikke og persille stængler + blomster kom også fra haven :)
Hvis jeg ikke lige havde købt en masse forårsløg, havde jeg også kommet egne løg i, men jeg ville nu heller ikke lade dem fra butikken gå til spilde nu de var købt.


Sommerkanin med broccoli og hvidløg
2 store Belgiske Kæmpe-lår (fra en han på 11 mdr)
1 bundt forårsløg
2 røde snackpebre
1 broccoli 
1 håndfuld persillestilke
1 lille stilk løvstikke
1 helt hvidløg
1 liter vand/fond

Lårene krydres med salt og peber og kommes i et ovnfast fad.
Grøntsagerne skæres i passende stykker og kommes ved, pånær broccoli og peberfrugt som kommes i 15-20 min før retten er færdig. Persillestilke og løvstikke lægges øverst og bevares i hel form, så de let kan fiskes op inden servering. Vand/fond hældes ved og det sættes i ovnen.
Ovn: 200 C - Tid: 1½ time
Serveres med ris og måske lidt brød.


Noter: Næste gang vil jeg komme rå kartofler i, skåret i store grove tern, så det bliver en "one-pot-dish", altså en ret hvor man kun skal bruge 1 beholder til at lave mad.

Rester
Da vi kun er 2 mennesker, blev der en del til overs.
1. dag: Kaninkød pilles og lunes på en pande med nogle af de kogte ris (som blev serveret sammen med retten). Der hældes lidt af "suppen" ved og retten det smages til med soya.
2. dag: Karry varmes godt op på en tør pande og olie tilsættes. Et par fintsnittet forårsløg kommes på panden. Resten af kaninkødet pilles og kommes på panden sammen med resten af risene.

Etiketter: ,