Østershatte på toiletrulle

Min kollega har prøvet at dyrke østershatte på en toiletrulle, efter vejledning fra KVL (vejledning). Jeg havde tænkt mig at prøve samme metode med mit opformerede mycelium, når det har fået godt fat.
Men for at jeg ikke glemmer hans vise ord, vil jeg lave et blogindlæg om det.

Østershatte på toiletrulle
1. Overhæld en rulle (ubrugt) toiletpapir med kogende vand placeret på en tallerken.
    Preben har købt nogle i Irma, som ikke er bleget med klor (6 stk for 30 kr).
2. Når rullen har suget vand til sig og er kølet af, hældes vandet fra, paprøret tages ud i midten og hullet fyldes med mycelium.
    Hvis man ikke har nok til et helt hul, kan man fylde op med lidt toiletpapir tænker jeg (som også er overhældt med kogende vand).
3. Sæt film over rullen og tallerkenen og prik små huller i til luft.
4. Sæt det hele i et mørkt skab ved stuetemperatur i 2 uger
5. Fjern filmen og sæt fluenet over i stedet, lad den stå i det mørke skab. 

Svampen breder sig først ved et hvidt pelset dække over hele rullen og lukker den helt af også i hullet, hvorefter frugtlegemerne dannes, med masser af bittesmå østershatte.

Preben fik mycelium i uge 15 og har lavet forsøget kort tid efter, dvs. midten af april. Her er nogle billeder som lige er taget dvs. en måned efter.


Etiketter: