Opformering af mycelium

I starten af april købte jeg noget østershatte mycelium over nettet hos Skyttegårdens østershatte.
Det lignede at det var podet på nogle fuglefrø af en art, så det var små kugler med hvidt pels.
Da jeg godt vil eksperimentere lidt mere end med hvad jeg købte, der røg også en del til min far samt kolleger, har jeg prøvet at opformere det, dvs. få svampen til at sprede sig på noget mere organisk materiale, som jeg kan bruge til at pode på træstammer og stubbe.


Opformering af østershattemycelium
75 g knækkede hvedekerner
50 g mycelium
Kogende vand


Vand koges på elkedel og hældes over hvedekernerne.
Det henstår i 30 sek og sies derefter og kerner drypper af og køler ned til stuetemperatur. Man kan med fordel bruge en si i en skål hvor kernerne vil være under skålens kant, så kan man bare hive sien op (se billede).
Mycelium smuldres godt, hvis det er sammenhængende, og blandes sammen med hvedekernerne (vejer nu 100 g) i en plastpose.
Der klippes små lufthuller i posen og den lægges på køl.
Efter 1-2 uger ses væksten sprede sig.


Hvedekerner skoldes 
Kerner og mycelium kommes i en pose med lufthuller
Mycelium efter 2 uger
Original mycelium efter 5 uger, næsten ikke mere at leve af



Etiketter: