Hælstiklinger af lavendel og timian

De lavendelstiklinger jeg lavede i sommers (se blogindlæg) gik tabt, jeg var ikke god nok til at holde dem fugtige i varmen. Så nu vil jeg prøve mig med træagtige stiklinger for at se om det kan gå.
Jeg vil gerne have en lang lavendelhæk foran huset, da de buske vi har nu er kæmpe og rødderne slår ind i fundamentet, så jeg tænkte at lavendler var lige sagen samt nogle enkle stokroser (jeg mener nemlig de har pælerod).

Jeg fandt en spændende blog, Den franske have, hvor der var et super blogindlæg om vinterstiklinger af lavendel.

Sådan gjorde jeg:
En af hemmelighederne til succes med stiklinger af lavendel skulle være, at man skal tage hælstiklinger, altså man finder en stikling der har den rigtige længde (5-7 cm har jeg taget) og trækker den forsigtig ned langs grenen så den hiver lidt bark med fra modergrenen.
Jeg har sat alle stiklingerne i 50% bakkesand + 50% brugt pottemuld (fra sidste års chiliplanter, så er det næringsfattigt). Jeg har placeret dem på gulvvarme i et østvendt værelse, men i midten af rummet, da jeg ikke har nogen glasdør eller gulvvinduer, så de får kun inddirekte lys.

Nu hvor jeg havde gang i middelhavsplanterne, har jeg prøvet at lave stiklinger af timian med samme metode som ovenstående. Så for hver 4 lavendelstiklinger, har jeg sat 1 timianstikling i midten. Så må vi se om de slår rod.

Og sikke en duft de kan afgive, selvom de er i vinterdvale, både lavendel og timian duftede som sol og sommer.


17/03/2011: Efter lidt overvejelser (se kommentarer) har jeg besluttet mig at flytte dem op i vindueskarmen, så de får meget lys, men ikke så meget varme som de ville få på gulvet.
Alle timianstiklingerne er visnet ned allerede :(

06/04/2011: Det ser ud til at nogle af lavendlerne har taget fat, for der er ny vækst og de peger mod vinduet. Jeg ville ønske at jeg havde et sydvendt vindue så de kunne få et ordentligt skud forårslys. 
Sol mod højre
Ny lysegrøn vækst på vej
21/4-2011: Det ser ud til at 56 ud af de 62 stiklinger jeg satte, klarer den. Det er jeg ret imponeret over, det er 90%! Der kan ikke gå længe før de skal ompottes, jeg venter stadig på at rødderne titter ud af bundhullerne.
Jeg pendler med dem fra vindueskarmen til udestuen, så de får lidt frisk luft, til de for alvor kan blive i udestuen, som er uopvarmet.

Etiketter: , ,