Stiklinger af lavendel

Da mange af buskene som står op af huset har slået rødder ind i fundamentet af huset, har vi besluttet at de skal væk. Det er bla. en stor kristjørn der er næsten 2 meter høj og 1,5 meter bred.
I stedet for skal jeg finde nogle planter som aldrig bliver så store eller er nemme at hive op af jorden igen.
Jeg synes det kunne se rigtig fint ud med en lavendelhæk eller en masse stokroser, men jeg kan ikke helt beslutte mig, så jeg samler frø af stokroser og laver stiklinger af lavendel, så kan jeg altid beslutte mig senere.

Jeg har klippet stiklinger på 7-10 cm, hvor spidsen er urteagtig og bunden er ved/træagtig i en mild form, altså en halvmoden stikling. 
Jeg har stukket dem i jorden i et højbed og lagt en trapezplade over for at beskytte mod stærk sol nu og frost til vinter.
Jeg har også prøvet en anden metode som egentlig bedst virker på træagtige stiklinger, men jeg må lige røve den alligevel.
Det går ud på de bliver rullet i mos i en plaststrimmel og man kan dermed have mange stiklinger på lidt plads. Men bladene rør ved hinanden og det plejer aldrig at gå godt, hvis bladene rør hinanden, så jeg har ikke de store forventninger, men man ved det ikke før man prøver :)

Update: Desværre gik det ikke pga. jeg glemte at holde dem fugtige, men jeg har siden haft stort held ved at lave dem i januar/februar/marts indenfor: Vinterstiklinger af lavendel


Etiketter: ,