Faster-lavnsboller

I går fik jeg af vide at jeg skulle være faster, hvad andet kan man så lave end faster-lavnsboller.
Jeg lavede dem ud fra en grundopskrift til bløddej som jeg har fået af en bager.
Normalt vil jeg aldrig bruge så meget gær, men så længe man overholder hævetiderne nogenlunde, er der ikke noget problem.

Bløddej
Alle mængder er angivet i gram











Lun mælken med smørret og køl til den er håndvarm.
Tilsæt gær, sukker, salt og æg og rør godt rundt. 
Tisæt mel og ælt til dejen er fast og glat i overfladen, ca. 5-10 min.
Lad dejen hæve i 20 min ved stuetemperatur.
Form dejen til boller, kanelstang, fastelavnsboller, el. andet og lad det hæve i 45 min. et lunt sted.
Bag ved 200C i 10-25 min afhængigt af hvad der er lavet.




Fastelavnsboller
Dejen rulles ud og skæres i små kvadrater som hver fik ½-1 tsk marcipanremonce, de blev lukket som en kuvert og vendt om på en bageplade. Efter 45 min. hævning trykkede jeg i midten af dem med klo nr. 1 og lagde en klat kagecreme i.
De blev bagt i 12-15 min. ved 200C.

Marcipanremonce
50 g marcipan
50 g sukker
50 g smør


De tre ting blandes godt med en gaffel.


2012: Fastelavnsboller med æblemos i stedet for kagecreme

Etiketter: