Juleand på grill

I år besluttede vi at julens æresgæst på spisebordet alene skulle være en and. Vi fandt en fin kødfuld og knap så fed and på frost hos den lokale slagter på 3,4 kg.


Jeg fandt lidt inspiration i mine tidligere grillninger af and samt på diverse hjemmesider(her er grillguru altid godt...) og kom frem til følgende opskrift/metode som fungerede rigtig godt, vi har til dato aldrig set junior spise så meget.

Andefyld:
3 store Belle Boskoop æbler
200g svesker
10g salt
5g friskkværnet peber

Andemarinade:
5dl vand
50g salt
25g sukker
og saften af en halv appelsin

And
Anden lægges i køleskabet ca. 48 timer før den skal på grillen, og aftenen før tages posen med indmad/hals ud og anden lægges i marinade natten over i en tætsluttende pose. Om morgenen, på den store dag, vender man lige anden inden morgenkaffen.
Ca. en halv time før anden kom ind i varmen gik jeg i gang med at skrælle æbler osv, det hele blev lagt i drypbakken der skulle stå under. Så tog jeg fra fadet, og fyldte anden så meget der overhovedet var plads til. Spyddet igennem, luk gumpen med kødnåle, og vingerne får også et par nåle så de ikke slasker rundt når anden drejer. Herefter stilles drypbakken på grillristen, spyddet monteres på grillen, og drypbakken fyldes med ca. 1,5 liter vand samt hjerte, lunge, lever og hals.


Efter halvanden times tid på grillen, lagde jeg nogle ekstra heatbeads på, ca. 15-20 stykker. Det er generelt min oplevelse at grillen er mere utæt med rotisseriet monteret og i kulden holder briketterne ikke så længe.

Efter 2,5-3 timer smurte jeg anden med smør(nemt når den alligevel snurrer rundt) og dryssede lidt groft salt ud over skindet. Det vil gerne hænge fast i smørret, og denne ekstra "kærlighed" hjælper på kuløren og smagen af skindet - man kan smøre/salte den tidligere hvis man vil have et rigtig sprødt skind.
Anden stod ca. 10 minutter på bordet og "satte sig" mens kartofler osv. stod og blev færdigt. Gennemsnitstemperaturen i grillen var ca. 150 grader. Det tog rimelig skarpt 4 timer(12:52 - 17:00) at lande på 79 grader.

Sovs
Ca. en halv time før anden blev taget af, tog jeg drypbakken af grillen så der kunne startes sovs op. Fond'en blev siet over i en kande og efter 10 minutters tid skiller det så meget at man kan tappe det meste fedt af toppen med en suppeske, over i en skål. Herfra tages to spiseskeer fedt over i en kasserolle, og tilsættes tre spiseskeer mel. Det røres op til "fedtegrever" og sovsen bages løbende op med fond. Den blev smagt til med andefedt, salt, peber og lidt fløde/mælk - og lav for guds skyld aldrig for lidt sovs til juleaften.

Som småbørnsfamilie er tidsplaner jo altid dynamiske, og det var oprindeligt min plan at få den på grillen klokken 12, men det var ikke helt sådan præsten prædikede. Grillen blev startet ca. 1140, og klokken 12 blev ungerne puttet af Fruen, så inden grillen var klar og anden var fyldt, så var tidsplanen skredet en lille time.






Etiketter: , ,