Olivengrønlægger og wyandot

Siden vi flyttede på landet har vi stort set haft høns, så det løber op i snart 7 år.
Jeg har ihærdigt prøvet at finde gode høns og planlægge avl, men så kom der en ræv, en hund og en masse musvåger. Hvert år i marts/april blev hønsegården tømt for høns, én efter én, af musvåger. Vi prøvede at sætte net over, men når de kom ud i haven under overvågning af os, blev de alligevel taget, selvom vi stod 2 meter fra dem. De er ikke bange af sig de musvåger, skal jeg lige hilse at sige.
Nu har vi fundet noget som de er bange for! Et kragepar har bosat sig i haven og de jagter musvågerne væk, lige så snart de nærmer sig. De er super effektive og der er igen håb om at jeg kan lægge avlsplaner.
De 3 Isa'er som er meget kontaktsøgende 
Nogle gange lidt for kontaktsøgende :)
I efteråret valgte jeg at købe 3 af de billigste høns man kan finde, Isa æglæggere. Jeg ville ikke investere for meget i dem, da jeg regnede med de kun kunne holde til vinteren med. Men de lever i bedste velgående. Så nu har vi fået 3 små kyllinger.
Jeg har længe ville prøve nogle lidt mindre høns, og har særligt haft kig på dværg wyandot og dværgorpington. Men det har mig kun været muligt at finde kyllinger og rugeæg, inden for rimelig kørsel, af sølv/sort randet dværg wyandot. Hun havde kun 1, da de andre var døde desværre, så jeg fik 2 kryds med af Araucana og Dværg Maran, som skule give olivengrønne æg. Nu må vi se om de alle er haner, eller om der bliver nogle sjove æg.
Samtidig købte jeg nogle rugeæg af hende af som er kommet i vores nye rugemaskine.
De er klækket omkring d. 15. April 2016.
Til venstre er den største olivenlægger, som nok får tufter eller skæg efter sin far
Den lille sorte olivenlægger med lyse tæer, men sort næb og sorte ben
Den lille sølv/sort randede dværgwyandot

Etiketter: