Colcannon og Candycorn grønt

Colcannon er en gammel irsk kålret, som tradionelt blev serveret til Halloween. Jeg fik prøvet den i år og jeg synes faktisk det blev rigtig godt. Det er et godt tilbehør, som er en mellemting mellem brændende kærlighed og stuvet hvidkål.
Vi spiste kartofler dagen før, hvor jeg også hakkede kålen, så det var meget hurtigt at mixe sammen på aftenen det skulle bruges.
Colcannon er ikke så kønt på billeder, men smager dejligt
Colcannon (tilbehør til 4-5 personer)
50-100 g bacon i strimler
500 g kogte, mosede kartofler
500 g strimlet hvidkål
En klat smør
1 dl piskefløde
Salt og peber
Mælk til den rette konsistens er opnået

Bacon steges i en gryde med smørret og kålen kommes ved. Der lægges låg på og det koges/steges/dampes i 5-10 min til det er mørt. Jeg rørte i det en gang imellem.
Fløde, moste kartofler og lidt mælk varmes op i en anden gryde og det hele blandes og smages til med slat og peber. Mere mælk tilsættes, til man får den konsistens man ønsker, jeg gik efter en blød kartoffelmos, men det endte med en lidt fastere, da den havde stået lidt på bordet.

Et sundt Candycorn fad med gulerodsstave, gul peberfrugt og rå blomkål
Som et andet grønt indslag, lagde jeg gulerodsstave, gule peberfrugtstrimler og skivet rå blomkål op på et fad, så det skulle forestille det amerikanske symbol på en majskerne, Candycorn, som også er et kendt stykke Jellybean slik.
Dertil lavede jeg en BBQ dip med creme fraiche. Det fungerede ret godt, med lidt gnavegrønt synes jeg og det kan også sagtens laves klar dagen før og sættes på køl.

Etiketter: ,