Højbed til kål

I år har vi fokuseret hårdt på at få dyrket noget kål. Vi spiser så meget kål og har fået en kæmpe hestemødding fra naboen, så nu skal det altså lykkes!
Det som altid fejler er at de bliver plantet om for sent, så væksten bliver sat tilbage og at de står tilbage med kun ribberne, fordi at kålsommerfuglens larver spiser det hele.
Så Jacob har bygget nogle højbed af de gamle gulvbrædder fra loftet og lavet buer af pex rør som er rester fra byggeriet. Så er den fyldt op med hestemøg der er delvist omsat og der er dækket af med fiberdug.
De første 5 kålplanter er kommet i højbedet: Rød rosenkål 'Red Bull'
Det er ret krads at stå med rødderne direkte i hestemøg, men vi har ikke noget ekstra jord og jeg nægter af købe plantesække og fylde i, det er det rene miljøgriseri efter min mening. Jeg har læst flere steder at kål og græskar er så gødningshungrende at de kan vokse i kompostbunken, så nu er kompostbunken flyttet i højbedet. Efter 3 uger, strutter de flottere end jeg nogensinde har set i min have, så det tegner da meget godt.
For at kålsommerfuglene ikke kan komme ind er det dækket med fiberdug

Etiketter: ,