Smagsprøve: Boquete Espresso og Panama Kaffe

Vi har i løbet af december måned haft lejlighed til at prøvesmage to nye kaffer fra Øristeriet. Der er tale om Boquete Espresso samt Panama sort kaffe, begge dele kommer fra Hacienda la Esparanza i Panama. Der er tale om single origin kaffe, dvs. at det ikke er blandinger som langt det meste kaffe der sælges i dag. Det stiller meget høje krav til kaffens kvalitet, da der ikke er nogle andre bønner der balancerer eventuelle uheldige træk.


Boquete Espresso
Øristeriet anbefaler denne espresso som ren espresso, eller ristretto. Forskellen på espresso og ristretto ligger udelukkende i hvor meget brygget kaffe der vrides ud af bønnerne. Det lægger op til at den ikke er vanvittig intens, og at den vil smage lidt slapt i cappuccino og cafe latte. Jeg vil nu erklære mig uenig, og mener godt at man kan bruge den til cappuccino, men lav din cappuccino/latte med et dobbelt skud espresso.

Smagsmæssigt er den dog ret god som espresso, og kan også sagtens drikkes endnu mere koncentreret som ristretto. Hvis man bedst kan lide sin espresso stærk, vil jeg klart anbefale at lave den som ristretto! Jeg har eksperimenteret lidt med brygningen, både temperatur, brygforhold og gennemløbstid. Jeg har holdt mig til 18g dosering, som jeg personligt synes er en god mængde til de fleste espressoer. Generelt giver den en velsmagende og godt balanceret kop. Brygges den for "kold" synes jeg den bliver mere syrlig og chokoladesmagen forsvinder. Når man får et godt skud, er det en meget velsmagende espresso, masser af intense aromaer - chokolade og nødder er noget der dukker op i tankerne. Får man lavet et mindre vellykket skud, bliver den ikke vanvittig syrlig/bitter - det er generelt et godt kendetegn for en kaffe af meget høj kvalitet.

Boquete Espressoen er lidt dyrere end Øristeriets øvrige kaffer(men stadig billigere end f.eks. Illy), og det er også en ekstra god kop espresso man kan få frem. Men sørg for at kæle lidt ekstra for brygningen af denne kaffe, med nyrengjort udstyr og find vægten frem fra skuffen så du ved at der er styr på teknikken. Som det meste gode kaffe er den klart bedst på 7-14 dagen efter ristning, så sørg for at vente med at hælde den i kværnen, selvom det kan være svært.

Boquete er faktisk også ganske udmærket som Americano(Espresso, fortyndet med kogende vand).Efterhånden som jeg har smagt forskellige slags espressobønner, har jeg fundet ud af at en americano faktisk kan være en god måde at smage på kaffens kvalitet. Alting bliver lidt mere dæmpet, så hvis man har svært ved at skille smagsnuancerne ad, kan det være en god måde at smage på.

Panama Filterkaffe
Den betegnes som en meget aromatisk kaffe med masser af sødme. Jeg har prøvet den både i stempelkanden og som Aeropress. Det er en aromatisk og velsmagende kaffe, men dens bløde karakter vil jeg klart anbefale at den brygges som aeropress, fremfor stempelkande, da man med aeropress får væsentlig flere smagsnuancer frem, samt en mildere kaffe. Panamaen er en velsmagende kop kaffe, men man skal være opmærksom på at det ikke er en der får stellet til at revne. Selvfølgelig kan man bare brygge den stærkere, men det er næsten synd da en del af den gode smag forsvinder. Jeg har prøvet den som morgenkaffe, sammen med min havregrød med æblesirup og en smule kanelsukker, det giver kaffen en ekstra smagsdimension. Så jeg vil klart opfordre til at man prøver denne kaffe til lidt af hvert for at finde noget der komplementerer den - det fortjener den.

Hvis man køber et kilo, er der dog rigeligt at eksperimentere med for at finde sin egen favoritbrygning. Jeg bruger 16 gram kaffe til en kop aeropress, der er således til lige over 60 kopper kaffe på den måde. Omvendt bruger jeg 60 gram kaffe til en stor stempelkande, og der er således til ca. 16 kander stempelkaffe.

Etiketter: