Hjemmedrejet bordben

Da vi har planlagt et stykke bordplade på ca. 80-90 cm skal fortsætte ud over nogle af køkkenskabene og skabe en lille "bardisk", skal der selvfølgelig en støtte til. Udvalget i Bauhaus og lignende er jo ikke noget der får pulsen over stuetemperatur, så tanken faldt hurtigt på at udnytte drejebænken. Trapper har jo traditionelt balustre der er drejet, og hjørnestolper med kugler på toppen er også lige et job for drejebænken, så efter lidt tegneri gik jeg i værkstedet.

Der er ved at blive formet på bænken, og symmetrien er ikke helt på plads endnu.

Da drejebænken kun kan "gabe" over 75cm og stolpen skal være 89, er det nødvendigt at dreje to stykker. Derfor drejer jeg en tap på 5-6 cm for enden af det ene stykke, så jeg kan lave en god samling stærk samling. Fordelen her, er at jeg kan dreje tappen lidt bredere mod bunden, så samlingen går ekstra stramt - den skulle bankes sammen med kniplen til stemmejernet.

De to stumper er samlet, og prøvemonteret under bordpladen.
Da bordpladen er af spånplade, er den faktisk ikke imponerende stærk. Derfor har jeg fræst tre spor til på undersiden af bordpladen:
Spor, lavet med overfræser + dyksav. Da det er under borpladen, behøver det ikke være kunst.

T-profiler i stål. De skrues fast i bordpladen og give den ekstra styrke, der hvor der ikke er underskabe.

Etiketter: