Nødde Chocolate Chip cookies (uden mel)

Jeg har fundet ud af at jeg ikke har så godt af mel, primært hvedemel, men det går bedst hvis jeg i det hele taget holder mig fra korn. Det kan godt være lidt udfordrende at finde opskrifter uden mærkelige og dyre erstatninger for mel, men jeg har haft bedst erfaring med at søge på LCHF opskrifter og så bruger jeg bare sukker istedet for sødemidler.
Sukker er der jo ingen der har godt af i store mængder, men det tror jeg heller ikke at man har af sødemidler. Desuden har jeg endnu ikke smagt et sødemiddel der ikke giver en bismag og i øvrigt opfører sig helt som sukker. Så jeg har besluttet mig for at bruge sukker og så må jeg beherske mig med at spise hele portionen selv :)
En god cappucino med en nøddesmåkage til :)
Jeg har fundet en opskrift på nøddesmåkager som jeg har lavet lidt om på, men det er helt klart en opskrift jeg ville bruge om jeg kunne tåle mel eller ej. Opskriften stammer fra en opskrift der også er lavet lidt om på, og den opskrift er der også lavet lidt om på. Det er lidt sjovt at hvis man hele tiden klikker på hvor den sidste har fundet opskriften, er der lavet lidt om, gad vide hvordan originalen ser ud :) Nu vil jeg tage del i 'kædebrevet' og linke til hvor jeg fandt opskriften: se her

Melfri nøddesmåkager (Ca. 15 stk)
60 g brun farin (eller Sukrin Gold)
50 g blødt smør
1 stort landæg
100 g mandler - blendet til groft mel
100 g hasselnødder - blendet til groft mel
1 tsk vaniljesukker
1/2 tsk natron
1/2 tsk salt
50 g chokolade (70% kakao)

Sukker og smør røres sammen og ægget kommes ved og det hele piskes godt. Resten at ingredienserne kommes i og det blandes godt sammen.
Dejen fordeles med en ske i små flade toppe. Bages til de er gyldne.
Jo finere man blender nødderne til mel, jo mere sammenhængende bliver de.
Ovn: 180-200 g. Tid: 10-12 min
Dejen fordeles med en teske og trykkes lidt flade
De glatter sig lidt ud under bagning

Etiketter: