Citron stiklinger

Min mor har haft citrontræer i hendes udestue så længe jeg kan huske tilbage og de har altid stortrivedes og givet godt med citroner året rundt.
Jeg har slev tænkt at jeg skulle have et citrustræ af en art når jeg har muligheden for at have dem. De er jo ret glade for at stå ude om sommeren i haven, men om vinteren skal helst stå lyst og lidt køligt og jeg har haft svært ved at opfylde både lyst og køligt, men nu kan jeg godt klare lyst, så det håber jeg går an.
Min mors citrontræ med fine runde frugter
Her ses podestedet på min mors citrontræ
Da pengene er små og citrustræer kan være voldsomt dyre er jeg gået i gang med at lave stiklinger af min mors citrontræ. Citrontræer i potter er podet på en svagtvoksende grundstamme, så jeg er spændt på om det overhovedet går an, men så er jeg da underholdt indtil jeg får råd til et podet træ om ikke andet.
2. maj 2014 - 3 stiklinger er klippet af en citron
Jeg har klippet 2 lange skud på ca. 15-20 cm og et mindre på ca. 10 cm.
Alle de nederste blade er pillet af og for at de ikke skal forsyne for meget bladvækst, har jeg klippet 2/3 dele af blade af med en ren saks. Rødder skyder som regel fra et tidligere bladpunkt, så bunden af stiklingen skal være et bladpunkt.
For ikke at klippe min mors træ helt i smadder har jeg kun klippet 1 meget lang gren, så derfor er alle stiklingerne midterstykker af en gren, så de er kraftige og en mellemting mellem urteagtig vækst og træagtig vækst.
Stiklingerne er stukket i alm pottemuld fra en plantesæk og de har fået et sprøjt med en vandforstøver inden jeg satte en pose henover dem. Så er jeg sikker på de holder en god fugtighed og chancen er større for at de slår an.
De vandes efter behov i bunden, jeg vil tro jeg har vandet dem 1-2 gange maximalt, da posen holder så godt på fugten. Posen har på intet tidspunkt været af, selvom jeg havde tænkt om de skulle udluftes har jeg ikke fået gjort det.
Citronstiklinger som har fået et sprøjt vand og så pose over
Citronstiklinger sat 2/5-2014
Juli 2014
Jeg havde faktisk glemt alt om de stiklinger, men her den anden dag hev jeg poserne af og så et fint lille skud på alle 3 stiklinger. Ikke så ringe, så skal de bare vokse sig store og fine så vi kan høste nogle hjemmedyrkede citroner.
Jeg kan dog ikke se rødderne i bunden af potterne endnu, men de har også fået en god portion jord. Så nu vil jeg lade de 2 potter stå i udestuen til det bliver for koldt i efteråret og så skal de ind og overvintre, så de bliver klar til kamp til næste sommer.
20. juli 2014 - Citronstikling med skud

Etiketter: ,