Udrugning sat i gang

Den 12. Maj (aftenen) lagde jeg 8 æg under vores grå høne, som havde ligget skruk i nogle dage og er blevet temmelig hidsig.
Dagen efter lagde jeg 3 æg til, da jeg meget gerne vil have ruget grønlæggerens æg ud samt Maranens (som er den eneste maran vi har udover hanen). Og maranen lægger sjældent æg, så jeg håbede lige jeg kunne få et ekstra med.
Vores grå høne er skruk, hun er en blanding af maran og grønlægger, men lægger alm. lysebrune æg
Jeg havde først flyttet hende i et seperat bur, men hun gik helt i panik og forlod reden og ville ikke lægge sig på æggene resten af dagen. Hende og flokken kaldte på hinanden, så til sidst smed jeg hende tilbage igen og hun røg direkte op i redekassen af sig selv.
Alle æg er mærket med indsamlingsdato samt en stribe om maven, så jeg hurtigt kan se hvilke æg der skal blive liggende
Udfordringen med at have en skruk høne til at ruge ud sammen med flokken er først og fremmest at de andre lister nye æg under hende, som man hver dag skal fjerne. Dernæst når kyllingerne klækker, skal de have startfoder som de voksne ikke må få, da de indeholder medicin mod coccidiose. Hvis de voksne spiser det, kan vi nemlig ikke spise deres æg, men værre er det heller ikke. Tiden må vise om hun får dem ruget ud, da hendes mor ikke kunne og efterlod en håndfuld døde kyllinger, så jeg har ekstra øjne på hende, men indtil videre viser hun god adfærd.
Så forhåbenligt kommer der lidt ekstra liv i hønsehuset mandag d. 2/6 (rugetid = 21 dage) eller ca. deromkring :)

Etiketter: ,