Høst af stedmoderblomsterfrø

De stedmoderblomster og violer jeg købte engang i marts og april havde jeg i udestuen til at starte med, men er nu sat ud i haven forskellige steder. De er nu begyndt at sætte frø, så jeg har været ude og høste frøkapsler inden de åbner sig og frøene forsvinder.
En udsprunget blomst, en afblomstret og en frøstand af stedmoderblomster
De er stadig grønne når jeg plukker frøkapslerne, men som regel kan man se at de er lige ved at revne. Så jeg plukker dem lige inden og smider dem i et kaffefilter og noterer hvilken farve blomsten, jeg tog den fra er, selvom der er ingen garanti for hvilken farve de får fra de frø man høster.
Det er vigtigt at de bliver opbevaret i et kaffefilter eller lignende, så fugten kan komme væk, da de jo ikke er tørre når de kommes i. Frøene sår jeg indendøre når vinteren lakker mod ende: se her.
Frøkapsler, hvor den til højre har åbnet sig

Etiketter: ,