Mug rugs i forårsfarver

For nogle år siden besluttede jeg mig for at lære at sy patchwork, så jeg gav mig i kast med at sy strimler i forskellige farver sammen så det dannede en firkant.
Ta-dah! Patchwork, done!
Men hvad skulle jeg bruge det til? Det vidste jeg ikke dengang, så de 2 firkanter røg i en kasse og først for nylig kom jeg på noget jeg kunne bruge dem til - 'Mug Rugs'!
Vi har aldrig brugt drikkebrikker eller dækkeservietter, men da vi lige nu har et midlertidigt stuebord af MDF er det ret vigtigt der ikke kommer væske på, da det suger det lynhurtigt.
Det er meningen at bordet skal males, men vi har ikke lige penge til malingen lige nu, så indtil videre kan vi bruge vores nye mug rugs i forårsfarver.
Jeg synes de er ret fine i farverne og så er der lige plads til en kop te eller kaffe samt en ostemad, et æble i både eller en småkage uden at man behøver at bruge en tallerken på det.
Patchwork forside, pladevat og bagside lægges sammen
Forårs-Mug Rugs
De måler ca. 14 x 23 cm.
Jeg klippede en firkant i samme størrelse som mit stykke patchwork, samt et stykke pladevat.
De 3 stykker lægges sammen og jeg satte nåle hele vejen rundt.
Så valgte jeg en lige-ud sting og syede en diagonal linje, derefter med en trykfods bredde på begge sider af den diagonale linje. Jeg blev ved med at sy linjer til jeg nåede helt ud til kanten. Jeg mener det hedder at quilte, men jeg tror måske symaskinen skulle stå på noget andet så den ikke trækker for meget i stoffet, men jeg gik ikke efter perfekt, bare acceptabelt og brugbart :)
Jeg valgte så at lave kantbånd med et af de stoffer jeg har brugt til det patchwork, og lavede en med grøn kant og en med lilla ternet kant.
2 stks Mug Rugs i forårsfarver klar til en god kop te og en ostemad

Etiketter: , ,