Hønsehygge og dobbeltæg

Noget af det bedste ved at holde høns er deres selskabelige og nysgerrige adfærd. De er flokdyr og holder sammen og er meget simple dyr, så de er nemme at træne til at komme når man kalder.
Så er der selvfølgelig også den bonus at de lægger æg og man kan slagte dem.
Dobbeltstørrelse æg med 2 blommer, kogt perfekt til min smag
Men mest af alt nyder jeg at sidde i haven og kigge på de render rundt og pudser fjer, sandbader, skraber og hakker efter insekter, solbader, putter i en stor bunke eller jagter hinanden når der er en der har fundet en god tudse eller jeg har smidt en kogt kartoffel til dem.
Disse fordele overskygger, for mig, at der ligger hønselort på gårdspladsen, at de fleste bede har et sandbad (hvor der stod en plante før) og at tulipanerne som regel bliver trampet ned før de blomstrer. Jeg synes det giver mig og ikke mindst hønsene mere værdi at de kan komme ud af deres hønsegård næsten hver dag og blafre med vingerne.
Normalt sidder jeg og kigger på hønsene i buret, men i dag kiggede hønsene på mig i buret
Hanen leder altid efter et godt sted hvor hønsene kan lægge æg og så kurrer han løs som en due, men mellem en askespand og en trillebør er ikke lige sagen åbenbart

Etiketter: