Gendyrk af hvidkål

Vi spiser ret meget kål herhjemme som erstatning for ris, pasta og kartofler, så der ryger rigtig mange hvidkål og spidskål i indkøbskurven.
Efter at have gendyrket en masse andre grøntsagsrester får man lige pludselig øjne for, om skraldet er egnet til gendyrkning/regrow. Stokken skærer jeg altid fra til kaninerne, men denne gang så jeg den havde begyndende rødder og knopper, så den røg i en potte og så i udestuen hvor der er min. 8 grader om natten for tiden.
Hvidkål med lidt rødder og knopper er sat 8.april
Normalt ser jeg hverken rødder eller knopper mellem bladene, men denne gang havde jeg fundet et økologisk og de er jo altid pakket i emballage for at mindske snyd. Jeg tror det har virket som et lille drivhus, så det har dannet rødder og udviklet de hvilende knopper.
Jeg har læst flere steder at hvis man høster spidskål tidligt vil de udvikle små minihoveder på den tilbageværende 'stub'. Så mon ikke også hvidkål vil kunne det, om ikke andet danne blade man kunne dampe og komme lidt solgult smør på. Det ser i hvert fald lovende ud indtil videre!
3 dage senere d. 11. april - Efter lidt tid i solen er den begyndt at blive lyserød omkring knopperne
12 dage (20. april) - Knopperne er blevet til blade og hele stokken er blevet grøn pga. sollys
Sidst i april er der godt gang i den i udestuen og den skal vist snart ud i haven under fiberdug
Rødderne fylder nu hele potten her sidst i april og den trænger til en ny potte eller at komme på friland

Etiketter: ,