Coleslaw

Til nogle gode spareribs hører sig en god coleslaw til og denne opskrift er ikke så ringe endda.
Jeg troede egentlig bare coleslaw var revne gulerødder, kål og mayo, men for at få en god og tygbar coleslaw fandt jeg ud af at man skal knuge/ælte kålen og lade den trække i en eddikemarinade i 1/2 times tid. Derefter skal den så vendes i en creme fraiche og mayo dressing og så er den klar.
Coleslaw lavet med rødkål
Marinaden og dressingen kan godt laves dagen før (på køl), men resten bliver bedst hvis man laver det på dagen. Hvis jeg laver marinaden dagen før, kan man bruge hele sennepskorn og si dem fra dagen efter inden det hældes over kål og gulerødder.
Man kan godt komme færre gulerødder i, de amerikanske opskrifter jeg har kigget på siger 1 kålhoved til 1-2 gulerødder. Så de kan godt lide den meget 'kålet'. Jeg har også set mange opskrifter hvor der skulle løg i, men det har jeg endnu ikke prøvet. Sellerifrø eller sellerisalt er også ofte brugt og derfor bruger vi løvstikkesalt hvis vi har lavet noget, da løvstikke smager meget kraftigt af selleri.
Jacobs gode spareribs med coleslaw
Coleslaw
Opskriften er til 2 personer i 2 dage hvis det bliver brugt som tilbehør
500 g fintsnittet/revet hvidkål, rødkål eller spidskål (svarer til et lille halvt hoved)
250 g revne gulerødder (ca. 350 g uskrællede)

Marinade til coleslaw
1/2 dl æblecider eddike/hvidvinseddike
1 spsk sennep (evt. sennepskorn, hvis den trækker natten over)
1/2 spsk sukker
1/2 spsk salt (f.eks. løvstikkesalt)
Et godt drys peber

Dressing til coleslaw
1 dl creme fraiche
2-3 spsk mayonnaise
Et drys salt, peber og sukker

Kål og gulerødder mixes i en skål og marinaden hældes udover og dele hele vendes godt rundt. Det sættes på køl i 15-30 min og det har godt af, hvis man lige vender det rundt et par gange. Hæld den overskydende marinade fra og tryk marinaden ud af grøntsagerne, så de ikke bliver alt for sure.
Dressingen kommes i og det mixes godt sammen og smages til med salt, peber og sukker.
Så er det ellers klar til servering, men kan også godt stå i køleskabet og vente et par timer.
Og dagen efter er det altså også godt til restemad :)
Marinaden blandes sammen i en bøtte

Etiketter: , , ,