1 årige Amaryllis fra frø

1 årige amaryllis sået af egne (ikke mine) frø
For noget tid siden gjorde jeg mig en dejlig byttehandel med en anden holbækker. Hun har nogle forskellige amaryllis (de 4 verdenshjørner) blomster stående i hendes vindueskarm og har penslet dem, så de har krydset. Så har hun ladet dem gå i frø og ladet frøstandene tørre helt op og åbne sig, så hun kunne høste de modne frø.
Dem såede hun så sidste år, 3 frø i en engangskop, som hun har vandet og passet i et år, før jeg overtog 2 af kopperne. Min mor har fået en kop og den anden kop er udplantet i en større potte, hvor jeg har ladet halvdelen af det lille løg stikke op over jordoverfladen.
Pasning af amaryllis året rundt
Jeg har læst lidt på nettet om hvordan man passer en amaryllis, da hun fortalte mig at det tager 3-4 år fra frø til blomst. De fleste skriver om at de skal stå grønne med blade hele sommeren udenfor (frostfrit) enten i potter eller gravet ned i haven og gødes godt, hvor man så tager dem ind i sensommeren (september/oktober), her skal de tørre ud og visne ned. I nedvisningsprocessen må man ikke fjerne blade eller blomst til de er helt udtørret, så man sikre planten optager alt energien fra dem.
Så kan man stille løget lyst og varmt (vindueskarm) og så skulle løget gerne starte væksten igen og stikke en ny snude ud omkring nov-dec, hvor man begynder og vande og gøde så småt. Nu vil der så komme en blomst, men mine bimlinger skal bare have lov til at blive store.
Det er i hvertfald vigtigt at løget er halvt oppe over jordoverfladen, som man ser det når man køber dem.
Lige nu er mine amaryllis altså 1 år gamle og selve løget er på størrelse med sætteløg, det bliver spændende at se hvilken størrelse de når i løbet af sommeren og endnu mere spændende at se hvilken farve blomsterne har når de en dag blomstrer.
Ompottet og venter på at komme i haven til juni

Etiketter: ,