Chilisorter 2014

Noget tidligere end planlagt er jeg gået i gang med at så chilier til næste år sæson. Det grå vejr gør at jeg har brug for lidt opmuntring.
Og jeg bliver i så godt humør af at så og se ting spire, især chilier!
Udvælgelsen er gået i gang, de første 20 sorter er sået og jeg venter nogle frø i det nye år, samt et frøbyttebrev. Jeg vil løbende opdatere på denne side hvilke sorter jeg har gang i.
Hvis man ikke har kunstig belysning, vil jeg vente med at så chilier til minimum slutningen af januar, for at de ikke bliver for ranglede.
Flødebollerne er spist og de første chilier blev sået 29/12-2013
Et år i Jalapeñoens tegn
I 2014 har jeg tænkt mig at prøve at dyrke alle de Jalapenoer jeg kan komme i nærheden af. Sidste år fik jeg Jacob lokket til at spise lidt flere chilier da opdagede den fantastiske verden af grillede 'Jalapeño poppers'. Alt med rette størrelse og spisbar styrke blev proppet med ost, evt. cocktailpølse og herligheden blev krammet af et stykke bacon og så på grillen. Der er mange forsk. måder at lave poppers men Atomic Buffalo Turds er bare sagen (se her). Da vi var lige ved at komme op og slås om popperne da planterne ikke kunne følge med, besluttede jeg at året efter måtte blive et Jalapeño år. En god mulighed for at prøve en masse nye sorter og så bliver det sjovt at se om de alle sammen ser lidt forskellige ud, smager forskelligt og har forskellig styrke, selvom de jo på billederne ligner mere eller mindre hinanden.

Chilisorter 2014
Sået fra d. 29/12-13

Stuffere og poppere
Jalapeno M
Jalapeno Numex Pinata
Jalapeno Conchos
Jalapeno Chipotle (Chipotle er en røget jalapeno, så måske dette bare er alm jalapeno...)
Jaloro
Early Jalapeno
Orange Jalapeño
Santa Fe
Multifarvet stuffer - frø fra købt chili
Sheepnose Pimento (til børn - uden styrke)

Krydsninger
F1 Hot Banana X Santa Fe
F1 Omnicolor X Blondie
F2? Peppadew med mørk kind (den fra Anja)
F2 Purple Carrot (Purple Jalapeno X Hot Carrot)
F2 Aurosai (Aurora X Bonsai)
F2 Bonora (Bonsai X Aurora)
F2 Strate Stuffer
F3 Jalapeño æg

Alle de andre
Aji Lemon Drop / citronchili (for at se om C. baccatum kan bruges til friland)
White Diamond
Joe's Long Cayenne
Bangalore Whippets Tail
Cedrino
Bonsai
Aurora
Masqurade
Peter Penis Rød
7 pot Brain Strain
Orange mini snackpeber fra købt frugt (se billede af den købte frugt her)
Alma Paprika - var desværre en Cheyenne som jeg ikke er så vild med
2 lange grønne chilier købt hos en tyrkisk grønthandler - 1 der er tykkere, mild og meget lys grøn og 1 der er tyndere, stærkere og alm. lys grøn (se her da jeg tvangsmodnede dem for frøenes skyld). Begge var gode til stegning og wok.

Chilisorter 2013
Chilisorter 2012

Etiketter: