Vildsvinegryde med bagt hvidløgssmør

Jacob har en kammerat som ofte er på vildsvinejagt og da han skulle have plads til noget nyt kød i fryseren fik vi en pose med vildsvinekød. De er fint mærket med hvad de indeholder, men der var lige 2 poser hvor mærket var faldet af, så jeg besluttede at prøve mig frem med en vildsvinegryde. 
De 2 ukendte stykker havde store knogler i og et af dem ligner noget der sidder foran, så jeg tænkte at det var sikrest at lave en simregryde.
Samme dag lavede jeg æblemos, så jeg havde masser af æbleskræller og kernehuse som plejer at gå til dyrene, men nu tænkte jeg at de lige skulle have lov at hilse på vildsvinet først, før de kom ud til hønsene.
Vildsvin på vej i ovnen
Vildsvinegryde med bagt hvidløgssmør
3 stykker vildsvin, den ene en bov
3 gulerødder, i grove stykker
3 hele hvidløg, brækket i fed men med hylster på
æbleskræller og skrog fra 1-2 kg æbler

3 x laurbærblade
1 gren rosmaring brækket op i flere stk
4 spsk ribs gele
Hvad der svare til 1 hel tørret rørhat (8-10 skiver)
1-2 gas rødvin
Salt og peber

Denne fremgangsmåde er lidt speciel, da kødet var frossent indeni, så jeg startede retten i ovnen, men man kunne også skære kødet af først og koge benene med, så man springer ovnen over (husk at lægge lidt tid til).
Svin, gulerødder, hvidløg og æbler fordeles i et fad og der hældes kogende vand i så det dækker 1/3-del. Det ryger i ovnen ved 200C i 1 times tid.
Så tages det ud og det hele sies, nu kan resterne komme ud til hønsene. Suppen kommes i en gryde og kødet skæres i tern og kommes i gryden. Nu skal det simre samme med resten af ingredienserne i 2 timers tid, til kødet er mørt.
Laurbær og rosmarin fiskes op og sovsen jævnes. Vi spiste den med hvide kartofler og groft brød.

Bagt hvidløgssmør
De hvidløg med hylster som har ligget og givet smag til vildsvinet i ovnen, er helt perfekte til at hive ud af hylsteret og lave en hvidløgssmør.
Hvidløg er sødt og mildt når det er varmet igennem og slet ikke så skarpt som rå hvidløg.
Hvidløgene moses med en gaffel og samme mængde smør tilsættes som der er hvidløg.
Dette kan kommes på brød til retten eller man kan komme en klat ovenpå retten så det fremhæver hvidløgssmagen. 
Bagte hvidløg
Grov hvidløgssmør af bagte hvidløg
Næste dag: Biksemad :)

Etiketter: , ,