Status på svampedyrkning

Ja det er ikke fordi jeg har de gode nyheder desværre.
Efter at kulden satte ind i starten af december og fyret har været defekt har indetemperaturen i køkkenskabene været 14-15 grader. Det gik rigtig godt med væksten, men da kulden kom gik det hele i stå og pludselig kom der grøn vækst i det meste.
Da mug udskiller toxiner tør jeg ikke satse på det, da jeg vil være sikker på at min svampe har styringen og er den dominerende svamp, men her kæmper den gode mod den onde, så det er en ommer. Mug er generelt mere aggressiv og når den anden svamp er mere svagtvoksende så er det et spørgsmål om tid.
Grøn mugvækst blandt det gode hvide
Ironisk nok er det eneste der har overlevet er det mycelium jeg selv har lavet af købte østershatte og kejserhatte og det har det ok men vokser ikke med lynets hast.
Jeg må se i øjnene at fyret skal repareres før jeg rigtig kan dyrke noget, da det simpelthen bliver for koldt indenfor. I mellemtiden prøver jeg at sætte de overlevende ned i den ende af huset med gulvvarme og isolering og håber de vil trives bedre der.
Jeg har stadig lidt købt mycelium tilbage som ligger i køleskabet, som jeg vil gå i gang med efter jul nede i den lune del af huset.
Desværre må det ryge ud pga. mug nok pga for lave temperaturer

Etiketter: