Hæklet snefnug

Julepynt har det med at have sine faste pladser, i hvert fald hos os, så da vi flyttede gik jeg lidt i koks over hvor tingene skulle stå og da vi så byggede rummene om, hjalp det heller ikke på det.
Nu er halvdelen af huset færdigt og det skønne ved synlige hanebjælker, er blandt andet at de er gode til at hænge pynt på. Så dem i entréen er pyntet med granguirlander og blå/hvide glaskugler. Jeg vil gerne holde de lidt køligere farver i entréen, så jeg er gået i gang med at hækle hvide snefnug, som jeg vil stive med kartoffelmel (se her hvordan).
Hæklet og afstivet snefnug
De hækleopskrifter jeg kunne finde på snefnug var med en meget tynd tråd og jeg har kun bomuld i hvad jeg kalder 'almindelig' tykkelse, den tykkelse bomuldsgarnet har i Søstrene Grene. Hæklenålen er størrelse 3,5 mm.
Så den er en sammenblandning af forskelllige snefnug jeg har set.
Man kan også lave øreringe af dem: Se her
Hæklet snefnug
Hæklet snefnug 
Hækl en ring af 5 lm.
Hækl 5 lm og derefter "3 picot* efter hinanden, saml de 3 picots med en kædemaske i lm før den første picot, 2 lm, 1 stgm i ringen, 2 lm" gentag 5 gange og afslut med en kædemaske i tredje lm.

*1 picot: Hækl 3 lm og lav en km i den første lm af de 3, så det danner en lille dut.

Snowflake (US terms)
Make a ring of 5 chains.
Ch 5.
"3 picots*, gather the 3 picots with a sl st in the chain before the first picot, ch 2, 1 dc, ch 2" - repeat 5 times and end with a sl st in the third chain.

*1 picot: Ch 3 and make a sl st in the first ch of the 3, so it forms a little nob.
Hæklet snefnug på granranke

Etiketter: ,