Laurbærblade og flaskeæbler

I går var jeg inde hos naboen og plukke æbler og i samme hug fik jeg en stor buket laurbærblade forærende. 
Grønne æbler og masser af laurbærblade
Hun havde lige taget sin laurbær indenfor efter endnu en sommer på hendes gårdsplads. Jeg var slet ikke klar over at man kunne holde laurbær på den måde i Danmark, men den er nok 1,8 meter høj og 1 meter bred og står i en stor krukke. Om vinteren står den i hendes kølige spisekammer, helt op af et sydvendt vindue, men det er kun toppen der får direkte sol.
Jeg har købt en laurbær i år og den er vokset fra 20 cm til 30 cm, men er overhovedet ikke forgrenet, så der er vist mange år igen. Til gengæld havde hun alt for meget til hendes forbrug så jeg fik en god portion grene som kan holde os forsynet med laurbærblade en del år, indtil min egen er vokset til, så man kan høste af den.
Laurbærblade til de næste mange år
Hun har et meget æble med en meget speciel form. Hun siger det bliver kaldt flaskeæble og at der har været en dame som blev over 100 år som hvert år kom og bad om æbler, da hun kunne huske det som barn. Flemming fra Sonneruplund mener det er Nonnetit fra Odstrup, som æbleværkstedet i Grevinge også har, det bliver også kaldet for flaskeæble.
De billeder jeg har set af Nonnetit fra Odstrup har dog ikke helt så særpræget en form, men der er ikke så mange billeder og Flemming har set mange af dem, så mon ikke han har ret. Smukt er det i hvert fald og halvdelen var faldet af træet, så det er lidt over plukkemodent.
Naboens flaskeæble

Etiketter: ,