Såning af basilikum

I år vil jeg gøre en ihærdig indsats på at få dyrket en masse basilikum. For 2 år fik jeg dyrket en basilikum sort, Genovese, som skulle være særlig egnet til pesto. Og den smagte helt fantastisk, normalt synes jeg basilikum kan have en lidt skarp smag, men denne sort er mild og dejlig, så jeg dyrker kun denne fra nu af. Og til mit held, så jeg at Netto har lige denne sort i deres beskedne frøsortiment.
4 potter med basilikum, med ca. 14 dages mellemrum
Jeg startede med at så de første indenfor d. 9 april og har sået ca. hver 14. dag for at få dem til at blomstre forskudt. På de varme dage er de røget en tur i udestuen, men ellers har de fået en plads i vindueskarmen mod øst.
Jeg havde lidt udfordringer med at få dem til at spire, pga for kolde vindueskarme. Men hvis de holdes fugtige og står på fyret i 3-4 dage spirer de lystigt, lige så snart de rejser sig og viser deres kimblade, flytter jeg dem i vindueskarmen.
Jeg dyrkede 2 potter sidste år, men det var ikke nok, selvom jeg høste af dem og lagde det i fryseren løbende. Men til de mængder tomatsauce vi indtager, så skal der mere til. Det er noget helt andet end tørret basilikum, som jeg ellers ikke bryder mig så meget om.
Bladene er også gode at komme under osten på en pizza, det er ligesom at komme lidt pesto på.

Etiketter: