Kål, hvidløg og artiskok

Årets kål
For et par år siden, fik jeg nogle kålfrø af Lila fra Frøsamlerne, som hedder Steel Green Kale. Dem prøvede jeg at så i år sammen med grønkål. Der kom 7 Steel Green Kale ud af 12 og 1 grønkål ud af 12. Så det bliver årets kålration, der er alligevel ikke plads til mere.
Jeg såede frøene d 16/4 og plantede dem ud d. 26/5, men jeg kunne godt have ventet med at så dem en uge eller 2 eller plantet dem ud lidt tidligere. De var lidt større end når man køber dem i udplantningsbakker, så de var blevet lidt bøjet i det.


Status på hvidløgene
Det går godt med hvidløgene, jeg har luet 2 gange indtil videre og de har fået drysset lidt ekstra kompost over sig, da jeg ikke synes der var krudt nok i hestepærerne. Men nu er de fleste store og fine og jeg glæder mig til at trække de første. Dog vil jeg vande dem i aften, da jeg synes det har regnet for lidt på det seneste, selvom vejrudsigten siger at det kommer til at dryppe lidt i næste uge.
Hunden fiser frem og tilbage og har desværre knækket 2 af dem, men da jeg har sat ca. 200 stk, burde vi stadig være dækket ind.
Liva i hvidløgsmarken
Artiskokforsøg
Ærlig talt har jeg aldrig smagt artiskok før, jeg holder mig langt væk fra de eddikesyltede hjerter og jeg har endnu ikke fået købt en grøn blomst hos grønthandleren. Men nu så jeg at der stod en fin udplantningsartiskok til 25 kr, så den røg med hjem. Den skulle kunne komme igen, hvis man vinterdækker den ordenligt. Hun sagde at den skulle dækkes med et tykt lag halm og derefter jord ovenpå, det lød nærmest som om man skulle kule den ned.
Jeg er spændt på projektet og håber det er noget vi kan lide.
Artiskok sat ud i dag

Etiketter: , , ,