Grill & Barbeque Pinse

Skrevet af Jacob

Vi har for nyligt fået en grill med forskelligt tilbehør, og da jeg blev 30 faldt der allerede lidt ekstra grill-grej af. Vi har været så heldige at få en Weber Performer med gastænding, så det skorter ikke på komforten med sidebord og optænding for de ekstra dovne. Den nye grill skulle have en ilddåb - i mere end én forstand - her i pinsen. Det startede dog med at vi kun skulle grille fredag, men endte med også at grille lørdag og søndag.

Fredag - Pizza
Jeg elsker pizza, og med grill+bagesten måtte det bare prøves at lave en stenbagt pizza over træ. Didde havde været så flink at bikse en dej sammen, og efter lidt research på nettet med andres erfaringer fik jeg fundet ud af at det ikke er helt nemt i en metal-grill, da der virkelig skal varme på. Vi snakker ca. 300 grader som ligger ud over grænsen for et normalt termometer på en webergrill.


Askefanget blev fjernet for at skabe maksimalt træk, kulbakkerne blev fjernet da kullene skulle fordeles hele vejen rundt, og så blev der sat et helt rør over med 1/3 trækul og 2/3 briketter:


Jeg fandt lidt tørt tjørnetræ fra brændestakken som blev kløvet ned i mindre stykker. Det var det hårdeste træ jeg lige kunne finde, og det har en meget høj brændværdi har vi erfaret fra brændeovnen. Meningen med at lægge brænde på i tillæg til briketter, er at opnå den høje varme der skal til. Briketter er gode til langtidsgrillning, men ikke til høj temperatur.

Efter kullene var blevet klar blev de spredt i en ring rundt i grillen, træet blev fordelt ovenpå kullene og rist samt bagesten røg på. Ved at lade låget ligge en smule på klem(ca. 2cm sprække) skabes ekstra træk som efter lidt tid får antændt træet, og så skal jeg lige love for at der kommer knald på temperaturen:


Det er ikke et snydebillede af en kold grill, men termometeret fortsætter bare rundt, og jeg gætter på at den har ligget på ca. 400 grader som det højeste. Næste gang tror jeg dog at brændestykkerne skal være mindre, da jeg kæmpede med at få decideret ild i dem. Jeg endte faktisk med at snyde og bruge gastænderen på grillen i 30 sekunder, det var rigeligt. Da vi ikke har nogen pizzaspade, var det lidt vanskeligt at lægge pizzaen på, deraf den lidt aparte og knap så italienske form:

Første pizza blev brændt i bunden, da vi begik den fejl at strø lidt mel på stenen, som kvitterede med at blive sort på sekunder. Den første pizza var klar på ca. 4 minutter, den næste på 5 og den sidste på 8-9 minutter. Temperaturen styrtdykker efter noget tid, og jeg havde ikke lavet alle pizzaerne klar fra starten - det bliver de næste gang. Sidste pizza bagte færdig på 230 grader da den blev taget ud, så temperaturen er faldet over 150 grader i løbet af ca. 40 minutter. Vi blev lidt rigere på erfaring, men det var den rigtige retning og skorpen var lækker sprød og luftig. Sådan en aften med flammer og italiensk spise, må naturligvis sluttes af med en gang italiensk sort guld:



Etiketter: