Urteagtige stiklinger af honningbær

Honningbær
For et par år siden fik jeg en stikling af en honningbær-busk af en frøsamler
Honningbær har brug for en fremmedbestøver, for at give bær, så jeg mangler stadig en anden, så det kan lykkes, men jeg er spændt på om den blomstrer i år. 
Honningbær skulle smage lidt lige som blåbær, bare lidt syrligere, men den har ikke behøv for sur jord som blåbær har. Det er en lonicera, dvs. i familie med den giftige kaprifolie, så det er lidt specielt at den er spiselig, men den skulle også blive kaldt 'spiselig kaprifolie' i Rusland, hvor den er udbredt. Den har allerede sat de første blade for noget tid siden og de nye årskud er næsten 3-4 cm lange allerede, så den er ikke bange for kulde.
Honningbær med flotte skud allerede i starten af april
Urteagtige stiklinger af honningbær
Jeg vil prøve at formere den jeg har, da jeg er sikker på der nok skal være andre, der kunne tænke sig en honningbær. Det kan jo også være, vi blive så glade for den at vi vil have flere buske.
Jeg ville egentlig have prøvet at lave træagtige stiklinger af den, men jeg glemte det, så da jeg kom derud var den allerede sprunget ud. 
Så nu har jeg hevet 4 nye skud af, fjernet de nederste blade og sat i en brugt pottemuld/grus-blandning (50:50).
Potten er sat indenfor i en østvendt vindueskarm bag et oldemorsgardin, så de ikke får direkte sol. Jeg har ikke overdækket dem med plast eller glas, da de har pelsede blade og jeg plejer ikke at have god erfaring med pelsede blade på stiklinger og høj fugt.
Urteagtige stiklinger af honningbær
Honningbær stiklinger sat i potte
8/4-2012: Stiklinger lavet og sat i jjord/grus blanding
20/4-2012: En af stiklingerne sortnede og er fjernet, men de andre 3 er oprejst endnu.

Etiketter: ,