Renoveringsmad

Når man skal have hjælp udefra og holder en arbejdsdag er det altid en udfordring at skulle arrangere noget mad. For hvis man ikke skal arbejde hele dagen i køkkenet, skal man finde noget der kan laves dagen før eller noget der kræver minimum af tilberedelse på selve dagen. Det skal også være noget der er nemt at spise, nogle gange stående, så er det bedst med enhåndsbetjent mad.
Hvis nu man havde penge nok, kunne man bare suse ned til bageren og købe morgenbrød, bestille pizza til frokost og tømme Netto for slik, sodavand og færdigkager. Men pengene hænger ikke på træerne for tiden, så jeg vil hellere investere lidt tid i at forberede noget mad selv, på den måde sparer man en del penge, også selvom man bruger økologiske råvarer.
Da jeg er sikker på der er andre, der sidder med disse tanker, har jeg listet de ting op jeg har fundet frem til, som fungerer for mig, hvis jeg også skal kunne give en hånd med udenfor køkkenet.
Hvis du sidder med gode forslag til mad der er billig, sund og nemt at tilberede, må du meget gerne smide en kommentar!


Morgenmad - Byggebrød
For det meste kommer folk om morgenen for at få en god tidlig start, så man kan nå noget inden man skal spise frokost og det betyder der skal noget morgenbrød til.
Man kan sagtens bage nogle brød aftenen før, men hvis man gerne vil servere lunt morgenbrød, kan man koldhæve dem. Vi plejer max. at være 6 personer og der laver jeg som regel et stort brød samt et kanelbrød, i stedet for wienerbasser.
Begge brød laver jeg som koldthævede, dvs. en almindelig opskrift bare med meget mindre gær. Dejen får lige love til at vågne på køkkenbordet om aftenen, inden jeg smider dejen i forme og ind i bunden af køleskabet. Så er de hævede og fine morgen efter og de bliver smidt direkte i en varm ovn.
Koldhævede brød der venter på en varm ovn
Friskbagt rugbrød, ølandshvedebrød og kanelbrød med grahamsspeltmel
Formiddagssdrikkepause - Resterne af kanelbrødet
Der plejer som regel altid at være lidt kanelbrød tilbage fra morgenmaden, og det bliver alligevel så hurtigt kedeligt, så det passer fint at få afsat det sidste til dagens første pause.
Hvis man er mange, kan man altid bage et større eller et ekstra for at være på den sikre side, eller skære noget af dem til kanelsnegle.


Frokost - Pizza med pesto, ost, kartofler og bacon
Til frokost kan man altid vælge rugbrød og pålæg, det er dejlig nemt og hurtigt og der er ikke rigtig nogen forberedelsestid, med mindre man vælger at bage rugbrødet selv.
Men hvis man skal have et nogenlunde udvalg, kan det hurtigt løbe op, selvfølgelig afhængig af hvor mange man er.
Jeg bager som regel en grov pizza, hvor jeg forbereder en fordej fra dagen før, så den er boblende og klar til kamp på dagen hvor jeg skal bruge den. Om morgenen, mens morgenbrødet bager, slår jeg pizzadejen op og den kan så stå og hæve, indtil det passer ind i programmet. Så her er det vigtigt ikke at give fordejen alt for meget gær.
Når tiden nærmer sig frokost, dvs. en times tid før, ruller jeg dejen ud og smører pesto på bunden, drysser revet ost på, skiver nogle kartofler (med skræl) og til sidst bacon på.
Jeg har også haft lavet kødsauce dagen før, som man lige kan smøre ud og drysse med ost, det er endnu nemmere. Der er mange muligheder og det er ikke super tidskrævende at lave, men man kan selvfølgelig ikke have det klar på 15 min, med mindre man genopvarmer pizzaen.
Hjemmebagt ølandshvede-pizza lige fra ovnen
Eftermiddagsdrikkepause - Kage
Dagen før bager jeg en kage, gerne en fugtig én som feks. gulerodskage, som sagtens kan holde sig til dagen efter. Og hvis den bliver lidt tør, kan de fleste redes med lidt glasur eller flødeostecreme.


Drikkelse
Som drikkelse på dagen indkøber jeg altid øl og masser af æblejuice. Så sætter jeg vand på køl og hvis der er behov hos hjælperne har jeg også købt sodavand.

Etiketter: ,