Primitiv bålmad

Jeg elsker bålmad og hele forløbet til man når dertil! Det er bare så hyggeligt og dejligt at være ude i haven hele dagen og afslutte det med bål og bålmad.
I løbet af året får vi samlet en masse kringlede og tornede grene, der er for store til at ryge på komposten og umulige at køre på genbrugen, så om foråret tænder jeg op i vores fine bålsted: se det her
Jeg plejer at bruge en times tid på at hente grene og tørrede ukrudtshø med frøstande som heller ikke må komme i vores lille kompost. Når den time er gået, gider jeg ikke mere og så er der også godt med gløder, så vi ville kunne lave snobrød til hele vejen.
Vi har indtil videre haft nok grenaffald til 2-3 båle, og da det skal brændes alligevel, kan man ligeså godt udnytte gløderne, så det ikke kun forurener.


I mine forældres sommerhus havde de en støbejernswok vi lavede gryderetter i, men det har vi desværre ikke og jeg nægter at give næsten 2000 kr for en gryde og et tre-benet stativ fra Bonfire. 
Jeg synes bål og bålmad er en simpel og primitiv måde at få mad på og da vi kun laver bål 2-3 gange om året, kan det slet ikke svarer sig, i min optik, at ofre så mange penge på det. 
Så jeg har bestilt nogle spejderkogebøger og bålmadskogebøger fra biblioteket og vil prøve at lave simpel bålmad med hjælperemedier fra naturen.


Pølsehorn bagt på sten i bål

Indtil videre har vi lavet snobrød med pølser og snobrød med kanelsukker eller fyldt marmelade i hullet.
Men i går synes jeg vi skulle prøve noget nyt og jeg havde set på Skoven i skolen, at man kunne lægge en stor sten (må ikke være flintesten, som kan springe) midt i gløderne og bruge den på til at bage og stege på.
Stenen lægges midt i bålet
Så for at afprøve det lavede jeg 4 grove pølsehorn i samme størrelse som et snobrød, bare uden pind.
Jeg fandt en tung, flad sten og maste den 1/3 ned i gløderne. 
Efter en 1/2 time var den godt varm og jeg lagde pølsehornene på. Men efter 1/2 time var det kun dem der lå ved kanten af stenen der var lidt bagt. Dem i midten var dog hævet flot.
Så jeg rykkede lidt rundt på dem, så alle kom ud til kanten og blev bagt, men det hele tog 1 time. 
Men jeg er alligevel overrasket over det gode resultat, en super lækker stenbagt skorpe med smag af bål.
Brødene bages på stenen
Næste gang: Jeg finder en, ikke så tyk, sten og fjerner gløderne med en skovl, så stenen kommer helt i plan med bålet. Det er nemmere at skubbe gløderne væk fra stenen end det er at stable dem op af, hvis der ikke er nok. 
For at den bliver hurtigere varm, kan man evt. skovle gløderne ovenpå stenen indtil den skal bruges.
Stenbagte pølsehorn på bål

Etiketter: