Æg kogt i våd avis

Ja, det lyder mærkeligt, men det kan godt lade sig gøre.
Efter min søgen på primitiv bålmad, faldt jeg over en blog med et par bålopskrifter: her
Der stod at man kan koge et æg ved at rulle det ind i 1 våd avisside og smide den i gløderne. I løbet at 5-10 minuter skulle avissiden bryde i brand og så skulle ægget være kogt. Det skulle prøves!
Æg pakket ind i en våd avis og lagt i gløderne
Vi har jo rigelige mængder æg, så efter at have ofret et par stykker der eksploderede inde i avisen, lykkes det simpelt hen at koge et æg rullet ind i en våd avisside. Og hunden synes ikke der var noget galt med ekspoderede :)


Ægget er lige hevet ud af bålet og pakket ud
Man skal ikke lægge dem i de allervarmeste gløder og måske skal man kun rulle dem ind i en halv avisside, for jeg oplevede ikke at de brød i brand, men de første eksploderede inde i avisen efter 5-10 minutter, så det sidste kom ud og ligge i kanten.
Det sidste æg lykkedes, men jeg måtte pakke det ud af den letbrændte avis efter 20 min og det havde fået en lille revne.
Så hvis man alligevel har gang i bålet, kan man jo lige så godt koge æg til frokosten dagen efter.

Aviskogt æg på bål

Etiketter: