Brændenældesalt

For nogle år siden lavede min nevø noget brændenældesalt i børnehaven, som smagte rigtig godt og jeg har tit tænkt at gøre ham kunsten efter, og i år blev det.
Da jeg var nede og plukke af nogle selvsåede brændenælder i køkkenhaven, så jeg at der var kommet en masse hvidløg op, fra hvor de stod sidste år. Da vi snart skal fræse det stykke, vil jeg gerne kunne nå at bruge de fine små grønne stængler, så den grønne del kom i saltet mens det hvide kom i suppen.

Brændenældesalt
Et lille syltetøjsglas havsalt
1 handskebeklædt håndfuld brændenælder
Den grønne del af 5-7 nye hvidløg el. 1 fed finthakket hvidløg

Kom det hele i en foodprocessor eller hak det så fint som muligt med en kniv. Nogle skolder brændenælderne, men jeg skyllede dem kun og duppede dem med et viskestykke og hakkede dem fint (med handsker på!). Det hele blev spredt godt ud på en tallerken. Efter en nat på fyret var det fint tørt og klar til brug.
Man kan også tørre det først og så blande det med salt, men så opsuger saltet ikke smag på samme måde som hvis det tørrer sammen. 
Salt, brændenælder og nye hvidløg
Spredt ud på en tallerken for at tørre
En uhyggelig stor brændenælde i køkkenhaven, som er fjernet nu

Etiketter: