Besparende madplaner

Allerede få dage inde i byggeriets fase 3, har vi brugt uhyggeligt mange penge og planlagt at bruge endnu flere, da det koster en hel del at flytte fyret og der er ikke nogen vej uden om, da vi skal have gravet ud og sænket gulvet der hvor det står. Så selvom vi satte fyret det samme sted, ville vi stadig skulle betale for en flytning (som skal udføres af en autoriseret). Men vi gør selvfølgelig alt hvad vi kan selv, så de bare skal komme og afkoble, flytte og tilkoble, selvom de helst gerne vil have hele enterprisen.
Ikke desto mindre har vi fået øjnene op for at alle VVS-dimserne og rørene, ny skorsten og selve flytningen trækker tænder ud, så vi prøver at stramme endnu mere op på vores i forvejen stramme madbudget.


Vi har begge frokostbuffet på arbejdet så vi får dækket vores kød- og grøntbehov ind til frokost, så derfor er fokus mest på at leve kødfrit i hverdagene og erstatte det kød vi køber (gris og ko) med bælgfrugter. Vi har stadig hønse- og kaninkød, som jeg vil bruge i weekenderne.
Jeg er ikke så god til at følge hverken stramme madplaner eller opskrifter, så jeg har lavet en semi-madplan:


Mandag: Suppe
Tirsdag: Noget med æg
Onsdag: Grød
Torsdag: Suppe m/brød
Fredag: Rugbrød
Lørdag/søndag: Tøm fryseren + høns/kanin


Der er 2 dage med suppe og en med grød, som jeg regner med vil være de mest besparende dage, men også de dage som Jacob får sværest ved, i hvert fald grød-dagen.
Onsdag har været Jacobs maddag de sidste mange år, så der slipper han rimelig let og jeg vil så starte et rugbrød op, som er stort nok til fredag aften + frokosten i weekenden. Udover det vil jeg starte et groft brød op til suppe om torsdagen, og komme resterne af grøden heri hvis der er nogen.
Nogle dage er jeg mere kreativ i køkkenet end andre, så jeg vil lave nogle blogindlæg med idéer, så når jeg er tøm for overskud og kreativitet, kan jeg hurtigt se hvad jeg kan lave ud fra det jeg har i køkkenet.


Selvom Jacob ikke er helt munter omkring det med grøden og de kødfrie dage, så glæder jeg mig til at komme igang, jeg elsker suppe og synes man kan variere det utroligt meget. 
Jeg synes det er en rigtig god udfordring til mig, at prøve at komme så langt ned i budgettet som muligt uden at Jacob køre helt surt i det, så jeg går ind i det med en positiv ånd og er sikker på det nok skal blive godt!

Etiketter: , ,