2 podninger på 1 grundstamme

Da jeg havde for mange podekviste i forhold til grundstammer (se de andre podninger her), har jeg prøvet at pode 2 podekviste på 1 grundstamme.
Jeg tror sagtens det kan lade sig gøre, det er bare vigtigt at de 2 podekviste tilsammen ikke er større totalt end den grundstamme man poder på, da den jo har et max. på hvad den kan levere af kraft.
Mine podekviste var nok lige i overkanten, og den ene flækkede i processen, så det er nok kun den ene der kommer, hvis der er nogen af dem der gror til.
Kvæde C grundstamme med plads til 2 podekviste
Hvordan gjorde jeg?
Grundstammen bliv snittet til, så den havde to lange flad snit, så den blev V-formet.
Podekvistene blev snittet til normalt, men måske lidt kortere snit end på grundstammen, så de kunne være der.
Da det er svært at stramme ordenligt til, når der sidder 2 kviste med en lille vinkel på, så for at sikre at de blev holdt på plads, lavede jeg et lille tungesnit i både grundstamme og podekviste (se billede).
Da jeg lavede det ene tungesnit i en af podekvistene, fik jeg trykket lidt for hårdt, så kniven flækkede grenen en centimeters penge, men jeg skyndte mig at binde det sammen og håber det går.
Det hele blev viklet godt ind i podetape og alle huller og synlige snitflader fik kold podevoks.
Lille tungesnit for at holde grenene bedre sammen under podearbejdet
2 podekviste på 1 grundstamme med tungesnit
Husk at glatte voksen ud imellem kvistene så der ikke kan samle sig vand

Etiketter: ,