Pometet 2011

Jeg sidder og planlægger hvilke æbler jeg skal pode på mine grundstammer og var ellers sikker på jeg havde blogget om vores tur til Pometet i Taastrup i 2011, men det har jeg ikke fået gjort, så det må jeg hellere gøre inden jeg glemmer det helt.


Finde de bedst smagende sorter
Sidste år havde vi lagt en ny taktik for vores besøg. 
Vi ville tage rækkerne én efter én og smage os frem til de bedste æbler, og i stedet for at notere det hele på en blok, gav vi dem point fra 1-5, og tog et billede af skiltet samt min hånd som angav point. 
Det er jeg temmelig glad for nu, for det er bare at finde billederne og så fortæller de det hele.
Men der er tonsvis af æbler og vi nåede kun 2 sektioner, så havde vi meget ondt i maven, men så har vi også nogle at smage i år.
I år tror jeg at vi skal gøre det samme, men udover at holde fingrene fremme ved skiltet, vil jeg også holde æblet fremme, da nogle af billederne bare er æbletræer, men vi er lidt i tvivl om hvilke.
Fint søjletræ (ikke Eccolette)
Søjletræer og god smag
Det vigtigste er først og fremmest at de smager godt, dernæst gik vi efter de bedste æbler fra deres søjletræer, selvom der ikke var så mange.
Men jeg var lidt skuffet, der var kun 1 søjletræ hvor jeg synes æblerne var ok og det var Eccolette, ellers har vi givet dem 1-2 point og fingeren nedaf. 
Men det er også svært at bedømme, da nogle æbler jo ikke er modne når Pometet har åbent hus, så måske har vi smagt nogle umodne/overmodne. 
Bagefter besøget, kom jeg i tanke om at de har en sektion med søjletræer, som man typisk ikke kan smage på (test af radioaktiv stråling, osv), men man kan notere sorterne og finde dem et andet sted og smage, det kan være at de er bedre end dem de har oppe på forpladsen.
Søjletræer er egentlig bare en dværgstamme man holder som et lige træ, hvor æblerne sidder helt tæt til stammen. Det giver ikke så mange æbler, til gengæld fylder det ikke så meget og man kan derfor have mange sorter. Så i princippet kan alle æblesorter bruges, der er bare nogle der er mere egnet end andre.
Espalietræ/snoretræ, Eccolette

Etiketter: