Familietræ (æbler)

Da jeg var lille var der, i min mosters have, et gammelt æbletræ, hvor hun havde podet flere æblesorter på, så samme træ har flere forskellige grene med hver deres æblesort. 
Efter min søgen på Google har jeg samlet lidt info, som er baseret på min opfattelse udfra mine søgninger.
Hvis du er på samme jagt så lad vær med at søge på "pod æbler", der kommer kun hits frem med Ipod's fra Apple ;)
En masse skønne sorter til udstilling på Pometet i Taastrup
Et æbletræ hvor der er podet flere sorter på, kaldes for et familietræ.

Fordele
God til bestøvning, hvis man ikke bør i nærheden af andre med æbletræer
Man kan vælge flere sorter som modner forskelligt og derved have en lang sæson på samme træ 
Det er perfekt til små haver, der kun ønsker et træ

Ulemper
De skulle ikke give et særlig godt afkast i forhold til et enkelt-podet træ
Man skal sørge for at finde sorter med samme vækstform og størrelse, for at træet bliver harmonisk (hvis man vil have det selvfølgelig)

Hvilke sorter?
Jeg har haft svært ved at finde størrelsen på de naturlige æbletræer hos de forskellige sorter.
Grundstammerne hæmmer den naturlige vækst af en vildstamme med op til 60%, men hvis man ikke ved hvad den naturlige vækst er for en given sort, kan det være svært at sammenligne sorter. Jeg fandt en hjemmeside med nogle enkelte sorter og deres vækst, men jeg kom til at lukke vinduet ned og kan ikke finde den igen. Jeg har noteret skemaet ned, selvom de kun omfattede få sorter.

Så jeg har fundet nogle planteskoler der sælger fler-podede æbletræer, så er der da et udgangspunkt.

Nogle mulige kombinationer
Aroma, Ingrid Marie og James Grieve
Cox Orange, Aroma, Rubinola, Ritt Bjerregaard
Bellida, Rubinola, Aroma
James Grieve, Rød Ananas, Discovery
Karin Schneider, Elstar, Sunrise

Hvad kan man pode på?
Hvis man gerne vil lave et familietræ, kan man enten vælge at lave et på en ny grundstamme eller pode kviste på at gammelt træ. Til begge metoder skal der barkpodes når barken løsner let i april eller okuleres i juli/august.
Til barkpodningen skal man sørge for at have samlet sine podekviste i jan-feb, men til okuleringen kan man gøre det direkte.
Jeg forestiller mig at det er lettes at lave sidebarkpodning, med nogle små podekviste, hvis man poder på en ung grundstamme. Men man kan også lave et lille slids i barken på grundstammen og løsne barken, så man laver en mere traditionel barkpodning.
Hvis man poder på et gammelt træ i haven, skal man save en gren over (skal være 5 cm i diameter eller derover) og lave en slids i barken og løsne og komme sin podekvist ind på (som har et skråsnit).
Fordelen ved det gamle træ i haven, er at man kan lynhurtigt få podet 6 forskellige sorter på hvis man vil det.

Etiketter: ,