Syrlig-sød BBQ sauce

Midt i vinterkulden, sidder jeg og drømmer mig tilbage i sommervarmen og grilltiden. Efter at have læst om at man kan lave Pulled chicken i en rømertopf, besluttede jeg mig for at prøve at lave Pulled rabbit (og ikke ud af en sort hat) i min pyrex glaskål med låg.

 


Pulled rabbit
Man skal dække kødet stort set i en god BBQ-sauce og vente til kernetemperaturen er 95C, jeg vendte kødet hver halve time.
Det var et lidt vovet forsøg, da min ovn kun går ned til 150C og man skal holde ovnen på 100C.
Efter 1 1/2 time nåede kaninryggen 95C og jeg tog den ud og lod den stå i BBQ-saucen i en halv times tid. Det smagte godt, men jeg er sikker på det bliver bedre hvis man holder ovnen på 100C, da kødet var ret fast og saucen boblede lidt voldsomt. Kanin er meget fedtfattigt og bliver derfor let tørt, så min erfaring er hellere lidt længere tid ved lavere grader.

Men BBQ saucen hittede hos manden og han synes vi skulle prøve den på ribs, så den må jeg hellere få skrevet ned. Den var improviseret udfra grundreglerne i Steven Raichlen's bog om BBQ marinader, god bog til få penge på Amazon.

Syrlig-sød barbeque sauce
1 dl ketchup
1 dl æblecidereddike
1/2 dl mørk sirup
1/2 dl honning
1 løg, finthakket
4 fed hvidløg, finthakket
1 spsk soya
1 dl rødvin
1 spsk sriracha hot sauce
Peber

Det hele kommes i en kasserolle og står og simrer i en halv times tid til det er kogt ind til en passende konsistens.
Kan kommes på skoldede glas og på køl, så holder de sig finti flere uger.

Etiketter: ,