Chilisorter 2012

Så er jeg ved at have et overblik over de primære chilisorter jeg vil dyrke i år. Da jeg jo har fået en LED pære af Jacob, har jeg sat en masse frø i gang. Jeg finder muligvis ud af at de vokser alt for stærkt og skal plantes om, så der ikke er plads, men så må de ryge i vindueskarmene eller udstationeres hos venner og kollegaer. Der burde i hvert fald være mere end rigeligt til at være selvforsynende i chili.
Bonsai chili som er klippet mere tilbage og sat under LED
Jeg har kigget i gemmerne og fundet nogle frø frem, som muligvis er for gamle, men så får jeg ryddet ud i lageret. Så har jeg været så heldig at få tilsendt nogle frø fra 2 brugere inde på Chilifan.dk, Anja og Vivi, som også har 2 herlige chiliblogs, som jeg helt sikkert vil følge:
Anja: Chiliprinsessen
Vivi: Vivis chili

Jeg har fokuseret mest i år på at finde sorter, der har let ved at tørre, samt nogle der ikke bliver så store, så jeg kan have dem indendøre året rundt, hvis det er det jeg vil. Min plan er også med de små chilier at lave dem om til Bonchi's eller Bonsai chilier til efteråret, så man kan stiklingeformere dem i senvinteren for at få nogle nye planter hurtig i gang. 
Læs mere om hvordan man laver en Bonchi her: Fatalii's growing guide for Bonchi's
Holy Mole med spire efter kun 3 dage
For at holde styr på alle sorterne, hvor de kommer fra og hvorfor jeg valgte dem, har jeg oprettet et regneark i Google Docs, hvor jeg har alle mine noter om chilierne, samt sådato og spiringsdato.
Listen her vil blive opdateret som jeg sår i løbet af februar/marts.

Årets chilisorter 2012

Cumari
Calabrese
Ancho (poblano)
Holy Mole
Mexican negro
Jelly Bean
Fish
Habanero Naranja Picante
Habanero Peach
Hungarian Hot Wax
Wip-Away chili
Røde Anja
Jalapeno
Long Slim Cayenne
Aji Lemon Drop
Tuse Kohorn
Cheyenne
NuMex Twillight
Bishops Crown
Purple Jalapeno
Golden Nugget
Bonsai
Fresno (var desværre krydset - kaldet Jalapeño æg F1)
Caribean red habanero
Aurora
Stromboli (var desværre krydset)
Criolla sella
Bih Jolokia
Peruvian Purple
Filius Blue

Mange af sorterne (frø) kan fåes hos Barney.dk, som jeg har handlet hos før og har kun haft positive oplevelser.
Udover det kan man melde sig ind på Chilifan.dk og se om nogle af medlemmerne udbyder dem under 'Køb, salg og bytte'.

Etiketter: