Rugemaskinekyllinger

For et par uger siden er de første (og til denne dato, eneste, indtil videre) kyllinger vi rugede ud i rugemaskinen (se blogindlæg) blevet smidt ind i den store hønsegård.

Logistik den første måned
Da vi startede rugemaskinen og silkehønen som rugede samtidig med, havde vi ikke forudset besøget af ræven i løbeburene. Så da æggene klækkede, kom der et logistikproblem med hvor de skulle hen.
Jeg havde lidt håbet på at der var en skruk der lagde sig til rugemaskinekyllerne, men det skete ikke trods jeg havde lagt lokkeæg ud.
Så de 5 kyller der kom ud af maskinen har gået i stuen under varmelampe, til de var lige under 5 uger. 
De var rigtig hyggelige i starten, men til sidst var jeg ved at få pip af alt det pipperi.
Efter de begyndte at sætte vingefjer, satte jeg dem ud på solrige dage i et løbebur, når vi var hjemme. Så rendte de det meste krudt af og sov resten af aftenen og natten inde i stuen.
Men da de var fyldt 4 uger og fjerene så ud til at dække dem godt og grundigt + vejret var varmt, røg de ind i den store hønsegård. De blev jagtet den første dag, men de klare sig bedre end de større kyller, det virker lidt nemmere at sætte yngre kyllinger ind i en hønseflok, de indordner sig med det samme, de prøver ikke på noget.

Haner eller høner
Jeg synes ret hurtigt at Isa-krydsningen viste sig at være en hane, både i adfærd og ved at kammen og hageflapperne blev større og mere røde end de andres. 
De 4 Orpington/Maran krydsninger er jeg lidt mere i tvivl om. Der er er 2 typer, hvoraf der er 2 kyllinger af hver type.
En der er helt gul og en lille stump hale, den anden er også gul, men har lidt sortspættede fjer og en større hale, denne er også en større fugl. Adfærdsmæssigt er de ens hvad jeg har set og jeg synes ikke at hageflapper eller kam er større eller mørkere på den ene eller anden. Men umiddelbart vil jeg sige at de sortspættede er haner, pga. hurtigere fjer og haleudvikling, samt de er større. Men tiden må vise det. Jeg håber de er høner, for jeg synes de er ret kønne.
Mht. til tilvækst, så er dem der har gået sammen med silkehønemor en stor del større end dem der har gået med varmelampe, jeg tror jeg prøver at veje dem.

På billederne herunder er de ca. 3 uger.

Isa-maran krydsning forrest
Orpington-maran krydsning, høne?
Orpington-maran krydsning, hane?
Billederne herunder er de 2 måneder gamle:
Lys høne? til venstre let broget hane? til højre
Isa/Maran til venstre Orpington/Maran'er til højre

Etiketter: , ,