Vaniljeis

For ikke så lang tid siden fik jeg en Kenwood køkkenmaskine af min mor, og til den hørte der en ismaskine-del til. Siden da har vi prøvet at lave lidt forskellige is, og det har været et hit på de varme dage vi har haft.
En genganger hos os er den klassiske vaniljeis, lavet på en creme anglaise. Man skal varme den op til under kogepunktet, hvilket ikke er lykkedes mig hver gang, men jeg prøvede at køre den på ismaskinen, trods dens uappetitlige konsistens, og den blev fin og meget appetitlig, så det var ikke helt forgæves trods alt.
Nu har jeg prøvet at bruge et termometer og det fungerer meget bedre og uden nerver.

Vaniljeis (creme anglaise)
7½ dl mælk
1 vaniljestang
6 æggeblommer
150-200 g sukker
1 knsp salt

Æggeblommer, salt og sukker piskes godt.
Mælken varmes op til under kogepunktet med en flækket og udskrabet vaniljestang. Fisk vaniljestangen op.
Den varme mælk hæld lidt efter lidt i æggemassen og der piskes imens.
Når alt er hældt sammen, hældes det tilbage i gryden og varmes op til under kogepunktet, her varmer jeg til det når 80C.
Massen køles helt af og sættes på køl inden den køres på ismaskinen.
Husk at røre godt i massen inden den hældes, ellers bliver vaniljekornene i bunden.

Vaniljeis klar til kørsel



Etiketter: ,