Te fra frugthaven

Jeg har været på rov i haven for at indsamle blade til at lave min egen urtete.
I England har jeg smagt noget brændenældete, men det var absolut ikke noget for mig, i hvert fald i ren form, jeg ved ikke om det hjælper hvis man blander det op med noget andet. 
Jeg drikker mest frugtte, når jeg drikker te, så jeg vil starte ud med noget som nærmer sig det jeg er vant til.

Jeg har derfor være ude og samle brombærblade og solbærblade samt taget lidt blade af min citronverbena.
Men man skulle også kunne tage blade af hindbær og jordbær.
Citronverbena købte jeg for første gang i år og jeg har ikke fortrudt, den dufter skønt af citron, og ikke på den sulfo-agtige måde som citronmelisse gør (det er nok mere sulfo der dufter af citronmelisse, men jeg kan stadig ikke holde den ud).
Jeg er temmelig sikker på at både solbærblade og citronverbena bliver noget man kan smage, da de jo dufter bare man rører ved dem, men jeg er spændt på med brombærblade, da de jo umiddelbart ikke dufter af så meget.
Jeg prøvede lige at tygge på et jordbærblad i dag og det smagte af ingenting, men det kan være det kogende vand trækker noget ud, så jeg prøver alligevel.
Brombærbladene skal virkelig smage godt for at jeg plukker dem igen, de har også torne på bagsiden af bladene!
Hvis jeg havde en tørremaskine eller en ovn der kunne gå under 150C, ville jeg nok prøve at tørre bærrene, de må kunne give en god te.

Sådan gjorde jeg:
Jeg har bredt bladene ud på et net, monteret på en ramme og lagt det i udestuen, hvor jeg har åbnet et vindue i begge ender.
Jeg ville have sat dem udenfor, men lige for tiden regner det lidt i ny og næ, så det dutter ikke. 



Brombærtorne på undersiden af bladene
Efter ca. 2 dage var de tørre og jeg kom dem ned i et syltetøjsglas og ind i et mørkt skab, så er de klar til vinteren.

Etiketter: , ,